Love Beer!

02.10.2014 | Teksti:

Euroopan panimoliittojen kattojärjestö The Brewers of Europe aloittaa yleiseurooppalaisen kampanjan Love Beer. Kampanjassa on mukana 5 000 panimoa 29:stä Euroopan maasta. Suomeen kampanjan tuo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Kampanja puhuu kohtuullisesta ja vastuuntuntoisesta oluenkulutuksesta osana tasapainoista ja aktiivista elämäntapaa. Love Beer -kampanjan lisäksi Panimoliitto toteuttaa toista kohtuutta korostavaa kampanjaa kohtuullisesti.fi.

Oluenvalmistuksen juuret ovat syvällä eurooppalaisessa historiassa. Olut on edelleen tärkeä osa eurooppalaisuutta; sen kulttuuriperintöä, yhteiskuntaa ja taloutta. Suomessa olut on olennainen osa sauna- ja seurustelukulttuuria. Matalan alkoholipitoisuutensa vuoksi olut on myös kevyt vaihtoehto ruokajuomaksi.

Suomessa oluella on pitkät perinteet, mutta olutkulttuurin monipuolistuminen alkoi vasta 1990-luvun puolivälissä, kun Suomi liittyi EU:n jäseneksi. Siihen asti kaikki panimot valmistivat olutta Alkon ohjeiden mukaan. Alko säänteli olutvalikoimaa kieltolain päättymisestä aina EU-jäsenyyteen asti. Pienpanimoiden perustaminen alkoi kunnolla vasta vuoden 1995 jälkeen, kun panimon perustamiseksi ei tarvinnut anoa Alkon lupaa.

”Suomen tiukasti säädelty alkoholipolitiikka on jarruttanut meillä eurooppalaisen olutkulttuurin kehitystä. Suomessa ohjataan verotuksella poikkeuksellisen vähän kulutusta väkevistä mietoihin juomiin. Lähes kaikissa muissa EU-maissa väkevien verotus on huomattavasti tiukempaa kuin oluen. Viinarallin hillitsemiseksi ja kohtuukäyttöä tukevan juomakulttuurin edistämiseksi oluen verotusta tulisi laskea”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Olutkulttuurin kannalta on valitettavaa, että Suomessa kulutus on siirtynyt ravintoloista koteihin. Vain 15 prosenttia kotimaassa myydystä oluesta anniskellaan ravintoloissa. Ravintolakulutuksen osuus oluen tilastoidusta kulutuksesta oli vuonna 2003 vielä 25 %. Euroopassa ainoastaan Puolassa, Virossa, Liettuassa ja Latviassa ravintolamyynnin osuus oluen kulutuksesta on pienempää. Suomen olutvero on EU:n korkein ja se on kasvanut 50 % vuodesta 2008.

Olut tuo toimeentulon kahdelle miljoonalle Euroopassa

Euroopassa yli kahden miljoonan ihmisen toimeentulo on riippuvainen oluen tuotannosta ja myynnistä. Yksi työpaikka panimossa luo yhden työpaikan maatalouteen, yhden logistiikkaan, yhden markkinointiin ja muihin palveluihin sekä yhden kauppaan ja jopa 11 ravintola-alalle. Suomessa panimoteollisuus työllistää suoraan 2 000 henkilöä ja koko ketjussa pellolta pöytään noin 28 000.

Vuonna 2010 Euroopan panimoteollisuus tuotti valtioiden kassoihin 53 miljardia euroa veroina. Suomessa panimoteollisuus kerrytti valtion verokassaa 1 300 miljoonan euron verran vuonna 2011. Verojen määrä on huomattavan suuri verrattuna alan kokonaisliikevaihtoon, joka samana vuonna oli yhteensä vain 893 miljoonaa euroa.

The Brewers of Europe on yleiseurooppalainen, voittoa tavoittelematon organisaatio, joka edustaa noin 5000 panimoa ympäri Eurooppaa. Vuonna 1958 perustettuun järjestöön kuuluu 29 kansallista liittoa Euroopassa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on ollut The Brewers of Europen jäsen vuodesta 1995 lähtien. The Brewers of Europe on myös EU:n alkoholi- ja terveysfoorumin perustajajäsen.

Lisätiedot:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

The Brewers of Europe
Communications Senior Advisor, Simon Spillane, p. +32 2 551 1810

www.panimoliitto.fiwww.kohtuullisesti.fiwww.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

#LoveBeer

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.