Kotimaanmyynti laski, viinaralli kasvoi 2014

11.03.2015 | Teksti:

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti vuonna 2014

Panimojuomia myytiin vuonna 2014 yhteensä 774,5 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 13,2 miljoonaa litraa eli 1,7 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin, Hartwallin, Nokian Panimon, Olvin, Red Bullin, Saimaan juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.

Oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti kotimaassa laski 1,9 prosenttia vuodesta 2013 vuoteen 2014. Samaan aikaan mietojen alkoholijuomien matkustajatuonti kasvoi. Erityisen paljon matkustajatuonti lisääntyi vain kahdessa vuodessa, vuodesta 2012 vuoteen 2014. Viranomaisten tekemän matkustajatuontitutkimuksen mukaan oluen tuonti kasvoi 29 %, long drink -juomien 25 % ja siiderin jopa 47 %.

”Kotimaanmyynti on laskussa, mutta viinaralli panimojuomien osalta kasvaa edelleen. Meidän viisinkertainen olutveromme Viroon nähden on aivan liikaa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Suomen olutvero on 1,51 euroa litralta laskettuna 4,7 prosenttia alkoholia sisältävälle oluelle. Virossa vastaava vero on vain 0,34 euroa litralta. Hintaeroa kasvattavat myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero ja pantti. Suomessa alkoholijuomista maksetaan arvonlisäveroa 24 prosenttia ja panttia 15 senttiä tölkiltä, kun Virossa arvonlisävero on 20 prosenttia ja pantti 8 senttiä tölkiltä.

Yksityinen matkustajatuonti on jo huomattavasti suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. Viranomaisten matkustajatuontitutkimuksen mukaan Virosta tuodusta oluesta vain 34 prosenttia on Suomessa valmistettua.

Kotimainen panimoteollisuus sopeuttaa toimiaan kiristyneen mainonnan, verotuksen ja kasvaneen matkustajatuonnin vuoksi. Panimoteollisuus työllistää Suomessa suoraan hieman alle 1 900 henkilöä. Alalta on hävinnyt jo 35 prosenttia työpaikoista vuoden 2002 jälkeen.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät vuonna 2014 olutta yhteensä 391,8 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti laski 8,4 miljoonaa litraa eli 2,1 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 38,7 miljoonaa litraa ja siideriä 31,3 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti laski 0,2 miljoonaa litraa eli 0,5 prosenttia ja siidereiden 0,5 miljoonaa litraa eli 1,5 prosenttia. Virvoitusjuomien myynti laski 7,7 miljoonaa litraa eli 3,1 prosenttia. Juomia myytiin 242,3 miljoonaa litraa. Kivennäisvesiä myytiin 70,4 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti kasvoi 3,6 miljoonaa litraa eli 5,3 prosenttia.

KOTIMAANMYYNTI 2014

Juoma 2014 2013 Muutos Muutos ed.
milj. l. milj. l. milj.l. vuosi %
Olut 391,8 400,2 -8,4 -2,1
Siideri 31,3 31,8 -0,5 -1,5
Long drinkit 38,7 38,9 -0,2 -0,5
Virvoitusjuomat 242,3 250,0 -7,7 -3,1
Kivennäisvedet 70,4 66,8 3,6 5,3
Kokonaismyynti 774,5 787,7 -13,2 -1,7

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.