Karhu on tuote, joka myy

15.04.2014 | Teksti:

Turkulaisen Itäharjun Prisman juomaosaston päällikkö Pekka Sirkiä on aina valmis luottamaan Karhuun.

”Karhu on tuotemerkki, jolla on näkyvää mainontaa, ja käytämme sitä mielellämme. Kiinnostavat yksityiskohdat, kuten Karhun saavi, tuovat väriä massaan, ja slogan pysäyttää hyvin. On aina hyvä saada asiakas pysähtymään”, Sirkiä sanoo.

Parhaiten asiakkaan pysäyttää näyttävä esillepano. Sirkiän juomaosastolla vaihtoehtoina ovat muutama iso pääty tai massiivinen esillepano lavalle.

”Kun esittely ulottuu silmän korkeudelle, se näkyy paremmin kuin matala. Sen pitää olla pysäyttävä ja tuotteen hyvin otettavissa. Kun esittely alkaa olla ehtoopuolella, ei siitä mene enää samalla tavalla tavaraa.”

Sirkiä varautuukin aina ison myymälän isoon myyntiin. Jos esittely on rakennettu viikonloppua silmällä pitäen, tarvitaan täydennystä heti seuraavalla viikolla.

Näyttävään päätyyn katseen vetää tarkkaan valittu tuote.

”Päädyissä suosimme tuotteita, joista jää hyvä kate. Tässä nimenomaan Karhu on hyvä. Etenkin Karhu pintti on ehdoton ja meillä aina isommin esillä – sitä haluaa pitää näkyvillä, mitä menee! Samoin 8-pack on menevä tuote, jossa on kaikki kohdallaan”, Sirkiä sanoo.

Kampanjatuotteita ei esitellä isosti, Karhu sen sijaan on kestosuosikki, joka mielletään vähän paremmaksi olueksi.

”Karhussa on makua ja luonnetta”, Sirkiä toteaa.

Syksyllä käynnistyneen brändikampanjan hän arvioi pönkittäneen entisestään Karhun imagoa.

Myös Sinebrychoffin tuotepäällikkö Ville Erkkilä iloitsee, että Karhu on kampanjan myötä vahvistanut selkeää ykkösasemaansa. Karhun mainonnan muistaminen on kasvanut 31 prosentista 41 prosenttiin. Brändin tunnettuutta mittaava Top-of-mind-prosentti nousi kampanjan ansiosta 26:sta 32 prosenttiin. Karhu on kyselyissä ensisijainen valinta yhä useammalle, nyt jo reilulle viidennekselle vastaajista. Se käy ilmi Millward Brown Brand trackeristä.

Mainonnan vaikutus näkyy myös myynnissä. Erkkilän mukaan kannattavien Karhu-pakkausten myynti kasvoi loppuvuonna selvästi. Myymälässä Karhun kanssa ei tarvitse pelata hinnalla.

Sirkiä aprikoi, että ihmisten hintatietoisuus on saattanut jopa heikentyä, kun olutta on niin monessa eri pakkauksessa.

”Karhun kohdalla ei tarvitse koskaan pelata senteillä. Syksystä lähtien on näkynyt ostotapojen muutos. Olutta ostetaan vähemmän kerralla, ei aina salkkua, vaan pienissä pakkauksissa tai irtotavarana. Hyllyllä käydään nyt vähän useammin”, Sirkiä kertoo.

Miten esittelyt pysyvät tuoreina? Juomaosasto saa uusia ideoita myös Sinebrychoffin väeltä. Turun alueen myyntiedustaja Heikki Haapanen ja menekinedistäjä Mikko Haapanen tuovat raikkaita tuulahduksia.

Panimon edustajat toteuttavat yhdessä isompien esittelyiden rakentamisen maaliskuun loppuun asti.

”Panimoiden menekinedistäminen S-ryhmässä loppuu huhtikuun alussa. Sen jälkeen kaikki on vain itsestä kiinni. Työ juomaosastollamme varmasti lisääntyy”, Sirkiä naurahtaa.

Huhtikuussa myymälöissä näkyy Karhun uudistunut ilme, kun juomaesittelyt rakennetaan uusista 8-packeistä ja 24-packeistä.

Karhu_Chaplin_2_kuvitus

CHAPLINISTA KARHU-BAARI:

  • Ravintoloissa Karhu-näkyvyys päivitetään isolla siveltimellä.
  • Nuorten aikuisten suosimissa illanviettopaikoissa näkyy Karhun uusi ilme: luonnolliset materiaalit, puhtaat linjat sekä karhumainen rouheus saavat kuluttajat viihtymään.
  • Ensimmäisenä muutetaan helsinkiläinen Chaplin näyttäväksi Karhun lippulaivaravintolaksi.

Chaplin
Mannerheimintie 6,
00100 Helsinki

Avainsanat: ,