Carlsbergin uusi Snap Pack -tölkkipakkaus säästää yli miljoona kiloa pakkausmuovia vuodessa

Muovijätteen päätyminen meriin on ollut yksi suurimmista huolenaiheista viime kuukausien ympäristökeskusteluissa. Carlsberg on kehittänyt uuden Snap Packin, jonka avulla panimokonserni pystyy säästämään vuosittain jopa 1200 tonnia pakkausmuovia. Määrä vastaa 60 miljoonaa muovikassia. 

Suuri osa maailman meriä pilaavasta muovista on peräisin erilaisista pakkauksista. Muovi uhkaa meriluonnon ja merenelävien lisäksi ihmisten terveyttä. Suurimmat syyt merten muoviongelmiin ovat massaturismi, heikko jätteidenkäsittely ja ylipäätään liika muovinkäyttö.

Juomateollisuudessa muovia käytetään mm. pulloissa, pakkausten kääreissä sekä erilaisissa monipakkausratkaisuissa. Carlsbergin syyskuun alussa julkistama muovia säästävä pakkausinnovaatio, Snap Pack, pohjautuu panimoyrityksen kokonaisvaltaiseen ympäristöajatteluun. Sen perustana ovat kestävä kehitys sekä mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavat ratkaisut juomien valmistuksessa ja pakkaamisessa.

Kestävän kehityksen hankkeidensa nopeuttamiseksi Carlsberg on käynnistänyt strategisen kumppanuuden tanskalaisen ympäristöjärjestön Plastic Changen kanssa. Yhteistyö täydentää Maailman Luonnon Säätiön WWF:n kanssa käytävää vuoropuhelua kestävän kehityksen kysymyksistä sekä niiden vaikutuksesta ympäristöön ja maailman luonnonvaroihin.

”Luontomme on hukkumassa muoviin – ja ongelma on valitettavasti kasvamassa. Siksi meidän tulee toimia nyt. Carlsbergin ratkaisut, joilla merkittävästi vähennetään muovin määrää pakkauksissa, osoittavat valtavaa edistystä. Carlsberg on ottanut ensimmäiset merkittävät askeleet kohti puhtaampaa ja vihreämpää tulevaisuutta”, WWF Tanskan pääsihteeri Bo Øksnebjerg kiittää panimoyhtiötä.

Snap Pack on oluttölkkien uusi älypakkaus

Snap Packin ratkaisu on periaatteessa yksinkertainen. Neljän, kuuden tai kahdeksan tölkin pakkauksissa tölkit ovat kyljistä kiinni toisissaan napakalla liimapisaralla. Varsinaista pakkausmuovia käytetään enää paketin kantorivassa. Snap Pack säästää muovin käyttöä jopa 76 prosenttia nykyisiin tölkkien monipakkauksiin verrattuna.

Snap Pack -pakkaukset otetaan ensimmäisenä käyttöön Norjassa ja Isossa-Britanniassa kuluvan syyskuun aikana. Kuluttajille uusi pakkaus tarjoaa kätevän tavan kuljettaa oluttölkkejä.

”Emme tiedä vielä tarkkaa aikataulua, milloin Snap Pack tulee käyttöön meillä. Suomea ajatellen kyseessä on kuitenkin erinomainen ratkaisu. Jokaista meitä ärsyttävät auki revityt monipakkaukset kauppojen hyllyillä. Snap Packin avulla voimme välttyä turhasta muovi- ja pakkausroskasta juomaosastoilla”, pohtii Carlsbergin Brand Manager Anni Lehtinen Sinebrychoffilta.

Carlsberg edelläkävijä ympäristökuormituksen vähentämisessä

Snap Pack on osa Carlsbergillä käynnissä olevaa suurimittaista pakkausten kehitystyötä. Globaalin yrityksen mittakaavassa pienilläkin askelilla ja yksityiskohdilla on merkitystä. Panimokonserni esitteli Kööpenhaminassa uuden pullomallin, joka on tullut jo monille tutuksi Suomessa alkusyksyn aikana myyntiin tulleissa olutpakkauksissa.

Monissa maissa Carlsbergillä on nelipakkauksissa oluttölkin kuosia myötäilevä muovikääre. Nyt yhtiö siirtyy vähitellen niiden raaka-aineen käytössä kierrätysmuoviin. Ratkaisu vähentää osaltaan ympäristön hiilidioksidikuormitusta.

Uudet innovaatiot ovat ensimmäisiä kuluttajille näkyviä tuloksia Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen ohjelmasta. Konkreettisten ympäristötekojen myötä jo ikoniksi muodostunut Carlsbergin tunnuslause ”Probably the Best Beer in the World” saa kokonaan uuden merkityksen. Nyt ja tulevaisuudessa kuluttajat saavat mainiolta maistuvan oluen yhä pienemmillä ympäristövaikutuksilla.

 

 

(Visited 1 times, 1 visits today)