195 tarinaa Sinebrychoffista

06.05.2014 | Teksti:

YLEISTÄ

  • Sinebrychoff valmistaa vuodessa noin 400 miljoonaa litraa juomia – noin puolet Suomessa juotavista panimo- ja virvoitusjuomista.
  • Sinebrychoff on Suomen markkinajohtaja panimojuomissa, kun lasketaan yhteen oluet, siiderit, lonkerot, virvoitusjuomat, vedet ja urheilujuomat noin 48 prosentin markkinaosuudella.
  • Sinebrychoff on Suomen vanhin elintarvikealan yritys ja neljänneksi vanhin yritys. Vanhempia Suomessa samalla nimellä toimineita ovat vain Fiskars, Yliopiston apteekki ja Tamfelt.
  • Sinebrychoffin vuonna 2009 uudistuneessa logossa on kaksi panimohevosta ja kruunu. Kruunun päällä on humalankukka ja sen sisällä vielä hevosenkengät onnea tuottamaan. Toinen hevosista katsoo taaksepäin panimoperinteitä kunnioittaen ja toinen eteenpäin kertoen Sinebrychoffin edelläkävijyydestä. Väri on sininen, koska toimimme Suomessa ja pääraaka-aineemme on vesi. Kruunu on kultainen, koska perintömme on arvokas.
  • Sinebrychoff on ollut Sinebrychoffin suvun omistuksessa 1819 – 1990, Rettigin omistuksessa 1984 – 2000 ja vuodesta 2000 osa Carlsberg-konsernia.
  • Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia, joka on maailman nopeimmin kasvava panimokonserni, Länsi-Euroopan suurin ja maailman neljänneksi suurin panimokonserni.
  • Sinebrychoffin visio, tavoite tulevaisuudessa, on olla Suomen halutuin elintarvikealan kehittäjä, joka on haluttu työpaikka, yhteistyökumppani ja juoma-alan asiantuntija.
  • Sinebrychoffin missio, tehtävä päivittäin, on tarjota miljoonia nautintoja päivittäin. Kun jaamme päivässä tuottamamme noin miljoona litraa vaikkapa kolmeen pikkutölkkiin, tulee siitä 3,3 miljoonaa nautintoa ja kohtaamista kuluttajiemme kanssa.
  • Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen on yhtiön 13. toimitusjohtaja, ensimmäisen ollessa Nikolai Sinebrychoff.
  • Sinebrychoff lausutaan suomalaisittain, sinebrykoff. Yhtiö tunnetaan kansan suussa usein vain Koffina.
  • Sinebrychoff kuuluu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliittoon, joka on juomateollisuuden edunvalvontaliitto Suomessa. Muita jäseniä ovat Olvi, Hartwall, Captol Invest ja Saimaan Juomatehdas. Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen on Panimoliiton hallituksen puheenjohtaja.

HENKILÖSTÖ

  • Sinebrychoffilla on noin 800 työntekijää, joista suurin osa työskentelee Keravan tuotantolaitoksella ja sen yhteydessä olevissa hallintorakennuksissa.
  • Keskimääräinen sinebrychoffilainen on nelikymppinen mies.
  • Sinebrychoffilla viihdytään pitkään, keskimääräinen ura kestää 13 vuotta.

HEVOSET

  • Sinebrychoffilla on tällä hetkellä viisi panimohevosta, Frederik, Ludvig,  Thor, Sigge ja Pintti.
  • PR-käyttöön panimohevoset tulivat käyttöön 1962 Hietalahdeen. Siitä asti PR-tehtävissä on ollut 15 hevosta. Ensimmäiset olivat oldenburgilaisia hevosia, Siff ja Koff. Ennen PR-tehtäviä panimohevoset olivat työkäytössä ja kuljettivat olutta jälleenmyyjille.
  • Sinebrychoffin panimohevoset ja vuosikymmenet, kun ne ovat olleet palveluksessa: Siff ja Koff 60-luvulla, Sörkkä ja Rööperi 70-luvulla, Styrkka ja Fyrkka 80-luvulla, Nikolai, Kalle, Bisse, Birra, Pintti ja Roki 90-luvulla, Väiski ja Sigge saapuivat 2000-luvulla ja uusin hevonen Thor 2011.
  • Panimohevoset ovat olleet 70-luvun alusta saakka jyllantilaisia eli tanskalaisia hevosia, samoja kuin Carlsbergilla.
  • Jyllantilainen panimohevonen on keskimäärin 1000-kiloinen, kolme metriä pitkä ja säkäkorkeudeltaan noin 160-senttinen.
  • Kun oldenburgilaiset hevoset oli 60-luvulla ensimmäisen kerran laitettu olutvankkurien eteen, ne hieman villiintyivät ja nousivat läheisen työpöydän päälle ”tanssimaan”. Tämän kokemuksen jälkeen Martti Lehtonen, Sinebrychoffin ensimmäinen hevosmies, palkattiin hoitamaan hevosia.
  • Sinebrychoffin panimohevoset saavat silloin tällöin, juhlapäivinä, nauttia muutaman litran KOFF I –olutta, mistä ne pitävät. Vettä kuluu jopa 60 litraa päivässä.
  • Suomen hevosen kengän koko on 6, jyllantilaisella 8 – 10.
  • Pornaisissa Kotojärven kartanossa koulutettiin aikanaan 1900-luvun alussa Sinebrychoffin olutkuljetuksissa käytetyt työhevoset.
  • Sinebrychoffin panimohevosilla on vuodessa parisataa PR-keikkaa ympäri Suomea, ravintoloiden avajaisia, festivaaleja, kaupan tapahtumia, asiakastilaisuuksia, eläkejuhlia – kaikkea mihin panimojuomat voivat liittyä. Pelkästään Helsingissä on parisataa ravintolaa, joissa käydään. Pienimuotoisia olutkuljetuksiakin saatetaan vielä tehdä hevosilla.
  • Sinebrychoffin hevostalli vanhan panimorakennuksen yhteydessä on Helsingin ainoa toimiva hevostalli.

LOGISTIIKKA

  • Kun keskiolut vapautui 1969, Sinebrychoffin jakeluautot odottivat keskiyötä ja laillista jakelun alkua keskeneräisessä Uudenmaankadulle johtavassa tunnelissa.
  • Vuodesta 2006 Sinebrychoff on kouluttanut 123 jakeluyrittäjää omalla koulutuksellaan.
  • Jakelukeskuksessa oli 1980-luvulla Sinebrychoffin ainoa laskukone, HP41, jolla pystyttiin hallitsemaan kuljettajien palkat. Aikanaan edistyksellisellä laskukoneella pystyi hallitsemaan kuskien monimutkaisia matka- ja palkkiojärjestelmää.
  • Vielä 1980-luvun lopulla Sinebrychoffilla oli autostamyynti, jossa kuski myi tuotteita autosta kauppiaille. Tämä operoi Kivenlahdesta.
  • Kun keskiolut vapautui 1969, Sinebrychoffin jakeluautot lähtivät viisi minuuttia etuajassa, koska Hietalahden satamassa olevan puolalaisen laivan pilli sattui puhaltamaan ja kuskit luulivat sitä aikamerkiksi. Ensimmäinen maistuu aina parhaalta!
  • Sinebrychoffilla on 2014 valikoimassaan yli 650 tuotetta (mukana eri pakkauskoot). Vuonna 1973 tuotteita oli 13. Vuonna 2001 oli 200 tuotetta, jota pidettiin maksimina.
  • Automaattinen korkeavarasto valmistui Sinebrychoffin tuotantolaitoksen yhteyteen Keravalle vuonna 2006. Korkeavarastosta kolmannes on maan alla.
  • Helsingin ulkopuolella piiriedustajat vastasivat myynnistä ja jakelusta vielä 1990-luvulle saakka. He olivat itsenäisiä yrittäjiä, jotka arvioivat alueen tarpeen ja tekivät tilauksen panimolle.
  • Rajamäen polttimosta tuli giniä lonkeroa varten. Ns letkuhävikki vaihteli viinakuskin mukaan ja löytyipä yhdestä autosta säiliöstä katosta koukku, eli kuski oli jättänyt ämpärin, jonne ”hävikki” jäi kuskin omaa janoa sammuttamaan.
  • Vielä 1970-luvulla Sinebrychoffilla toimi kotiinkuljetus kuluttajille. ”Soitto vain ja KOFF-mies tulee!”, kertoi mainos. Palvelu toimi suurissa kaupungeissa (Tampere, Turku, Hämeenlinna, Lahti) ja minimitilaus oli yksi kori per täysikäinen.
  • Sinebrychoff työllistää noin 130 jakeluyrittäjää, joilla on yhteensä 190 autoa.
  • Sinebrychoffin jakeluyrittäjien tyypilliseen täysperävaunurekkaan mahtuu 44 lavaa juomia. Yhdessä lavassa juomia on 11 kerroksessa, yhdeksän tasossaan. Tästä voidaan laskea, että yksi rekka voi kuljettaa 4356 pikkutölkkiä olutta tai muita juomia.
  • Vuonna 2014 Sinebrychoff siirtyy SAP-järjestelmään juomien valmistuksessa, logistiikassa ja  tilauksissa. Tämä järjestelmämuutos on merkittävä ja tulee helpottamaan yhteistyötä asiakkaiden kanssa.
  • Coca-Colan lasipullot ovat hyvin kestäviä ja kiertävät pitkään. Coca-Colassa käytettävä lasipullo saattaa kiertää jopa 10 vuotta.
  • Panimojen yhdessä omistama Ekopullo ry omistaa panimojen käyttämät standardimalliset ruskeat olutpullot. Näitä olutpulloja ei ole teetetty uusia vuosikausiin, koska tuotanto keskittyy tölkkiin.
  • Sinebrychoff toimittaa juomat asiakkailleen enintään 48 tuntia tilauksen jälkeen. ”48 tuntia tilauksesta toimitukseen” onkin myyntipalvelumme motto.
  • Tölkkien osuus myydyistä oluista on noussut vuodesta 2004 reilusta kahdeksasta prosentista lähes 80 prosenttiin. Samansuuntaista on ollut kehitys siidereissä ja lonkeroissa; tölkkien osuus on noussut 2,4 prosentista vuonna 2004 yli 57 prosenttiin vuonna 2012.

KERAVA

  • Sinebrychoff on Keravan suurin yritys, ja toiseksi suurin työllistäjä Keravan kaupungin jälkeen.
  • Sinebrychoff muutti Keravalle 1992. Rakennustyöt alkoivat 1991.
  • 1990-luvun alussa Sinebrychoffin panimovierailuilla kävi jopa 10 000 – 14 000 vierasta vuosittain, jopa kuusi ryhmää päivässä.
  • Keravan harjannostajaisissa 1991 Alkon edustaja muistutti, että myös uusi panimo tarvitsee alkoholinvalmistusluvan. Sen hakeminen olikin unohtunut mutta lupa ehdittiin saada.
  • Sinebrychoffin Keravan uuden panimon paikalla olleen ohrapellon ohrasta valmistettiin panimon vihkiäisolut.
  • Helsingistä Keravalle muuttaminen oli monelle sinebrychoffilaiselle myös järkytys. Myös osa helsinkiläisistä oli pettynyt ja mm. opiskelijat boikotoivat Sinebrychoffin tuotteita.
  • Hietalahteen jäi Keravalle muuttamisen jälkeen tankkiautojakelutoiminta muutamaksi vuodeksi. Tankkijakelutoimintaa ei aluksi pidetty mahdollisena Keravalta, vaikka se myöhemmin toimikin moitteettomasti.
  • Helsinkiläisiä sinebrychoffilaisia houkuteltiin 1990-luvun alussa sopeutumaan Keravalle mm. tutustumiskiertoajeluilla ja työsuhdeasunnoilla.
  • Sinebrychoffin Keravan panimo oli alun perin suunniteltu reilulle 200 miljoonalle vuosilitralle, nyt valmistamme noin 400 miljoonaa litraa.
  • Sinebrychoffin panimon ja Lahdentien välissä oleva jättimäinen KOFF-tölkki ottaisi sisäänsä miljoona pikkutölkkiä eli 330 000 litraa.
  • Keravalla aloitettiin virvoitusjuomien valmistuksella ja juomien täytöllä. 1993 alkoi myös oluenvalmistus.

MUUT PANIMOT

  • Sinebrychoffilla on Keravan ja Hietalahden panimoiden lisäksi ollut toimintaa Pyynikin panimossa, Tampere – Porin oluttehtaassa, Pori – Vena-panimossa, Pietari – Falkenbergin panimossa, Ruotsi sekä Karhupanimossa – Pori.
  • Sinebrychoff osti Porin oluttehtaan liiketoiminnan vuonna 1972. Kaupan mukana Karhu-olut siirtyi Sinebrychoffille. Tuolloin Karhu oli lähinnä paikallinen tuotemerkki ja sen suosio saavutti nykyiset huippulukemansa vasta 1990-luvulla.
  • Sinebrychoff avasi pienpanimo Karhu-panimon 2008 Porissa vanhassa sähkölaitoksen talossa suuremman panimoalueensa vieressä. Ravintolatoimintaa hoiti Sedu Koskisen Schönes Fräulein. Nykyään panimoa käyttää Porin Beer Hunter’s.

TUOTTEET

  • Sinebrychoffilla on keväällä 2014 panimojuomavalikoimassaan 41 eri tuotemerkkiä, joissa on yhteensä 135 eri makua.
  • KOFF-tuotemerkki lanseerattiin 1957.
  • Karhu on Suomen suosituin olut. Viimeksi tämä todettiin TNS Gallupin tutkimuksessa 2013 ja suosiota on kestänyt useita vuosia.
  • Olut valmistetaan Sinebrychoffin Keravan panimolle vedestä, ohramaltaasta, ohra, humalasta ja hiivasta.
  • Sinebrychoff aloitti ensimmäisenä panimona Suomessa pohjahiivaoluen eli lagerin valmistuksen 1895. Taustalla oli Carlsbergin panimolaboratoriossa kehitetty, säilyvä pohjahiiva, jonka resepti annettiin vapaasti kaikille panimoille Euroopassa.
  • Golden Cap on Suomen vanhin siideri. Sitä on valmistettu vuodesta 1962, ensin Marlin, sitten Sinebrychoffin toimesta.
  • Sinebrychoff Porter on Suomen vanhin samalla reseptillä valmistettu olut. Portteria, joka on Suomen ulkomailla arvostetuin olut, on valmistettu vuodesta 1957.
  • Sinebrychoff Porterin kehittivät Sinebrychoffin panimomestarit Nils Sandman ja Boris Orlo sekä laboratoriopäällikkö Aarne Rahiala. Tarinan mukaan hiiva portterin valmistukseen tuotiin salaa Brittein saarilta Guinnessin panimolta koeputkessa Hietalahden panimoon.
  • Sinebrychoffin jouluolut on Suomen vanhin jouluolut, joka on yhä tuotannossa. Sen ohra saadaan aina tietyltä ohratilalta, joka valitaan viljelijäkilpailulla yhdessä Viking Maltin kanssa.
  • Battery Energy Drink on Suomen ensimmäinen energiajuoma, joka tuli markkinoille 1997.
  • Battery Energy Drinkin kehitysvaiheessa kokeiltiin erilaisia design-ratkaisuja patterimaisen tölkin ulkoasuksi. Ensimmäisessä versiossa oli puussa lepäävä kissapeto hieman Hellesens-paristoa mukaillen.
  • Battery Energy Drink –energiajuomaa viedään noin 40 maahan kaikille mantereille. Battery on Suomen viedyin juoma.
  • KOFF-olutta valmistetaan Suomen markkinoiden lisäksi myös Baltika-panimolla Pietarissa Venäjän markkinoille.
  • Sinebrychoff on valmistanut Coca-Colan juomat Suomessa vuodesta 1999. Aiemmin Sinebrychoff oli valmistanut Pepsiä ja kilpailija Hartwall Coca-Colaan. Vaihto tapahtui käytännössä yhdessä yössä.
  • Vuonna 2001 olutguru Michael Jackson valitsi teokseensa Great Beer Guide maailman 500 parasta olutta. Suomalaisista oluista listalle pääsivät vain Sinebrychoffin  Porter ja Vahva Jouluolut.
  • A-olut: Nelosolut tuli hinnastoon 1954 ja sen mukana myös uusi 1/3 litran pullo.
  • Tölkkiolut tuli kauppaan 45 cl:n tölkissä vuonna 1971. Sitä valmisti kuusi panimoa sekä kolmos- että nelosoluena. Vuosina 1969-73 myytiin A-olutta myös neljän litran tynnyrissä.
  • Sinebrychoff lanseerasi Suomen ensimmäisen kevytoluen, Light Beerin, vuonna 1982.
  • Kun Suomi liittyi EU:hun 1995, alkoholilait muuttuivat rajusti. Sinebrychoff alkoi valmistaa käymisteitse lonkeroa ja siideriä, joita myös sai myös myydä päivittäistavarakaupassa ensi kertaa. Ensimmäinen käymisteitse valmistettu lonkero oli Sinebrychoffin So Long.
  • Sinebrychoff osti Golden Capin tuotantolisenssin Marlilta 1997. Marlin tuotemerkki Golden Cap jatkoi suosiotaan Sinebrychoffilla ja on ollut vuodesta 1962 Suomen suosituin siideri.
  • Sinebrychoff aloitti Golden Cap -siiderin pullottamisen 1995 ja valmistuksen 1997. 1998 tulivat supersuositut Golden Cap Perry ja Golden Cap Lemon Twist, joka oli Suomen ensimmäinen maustettu siideri.
  •  1980-luvun alusta Sinebrychoff on kehittänyt yli 80 erikoisolutta tuttujen suosikkioluidensa lisäksi.
  • Light Beer oli 1981 Suomen ensimmäinen kevytolut.
  • Sinebrychoffin Light Beer on gluteeniton olut, joka on palkittu kansainvälisestikin. Light Beeriä valmistetaan kansainvälisille markkinoille Saxon-tuotemerkillä.
  • Suosittu Light Beer –mainos tuli suomalaisille tutuksi 1980-luvulla lentävällä kotkalla ja El Condor Pasa –kappaleella. Kuvattu kotka oli koulutettu, osa mainosmateriaalista oli kuvattu mainosta varten, osa oli arkistomateriaalia.
  • Sinebrychoff lanseerasi 1998 Suomen ensimmäisen funktionaalisen juoman, Hyvää päivää Vitaminoitu.
  • Sinebrychoff kehittää vuosittain 10 – 20 uutta juomareseptejä kotimaahan.
  •  Sinebrychoff on Centre of Excellence siiderien ja lonkeroiden tuotekehityksessä Carlsberg-konsernille. Esimerkiksi Somersby-siiderin ja Garage Hard Lemonaden reseptejä on kehitetty Sinebrychoffilla.
  • Battery Energy Drink on Suomen ensimmäinen energiajuoma, joka lanseerattiin 1997.
  • Batteryä viedään yli 40 maahan ympäri maailmaa.
  • KOFF Lite on vähähiilihydraattisin suomalainen olut markkinoilla.
  • Sinebrychoffin oluita on palkittu kansainvälisissä olutkilpailussa useasti. Palkintoja ovat saaneet mm. Sinebrychoff Porter, KOFF, Karhu ja  Light Beer.
  • Suomen myydyin jouluolut on Sinebrychoffin Jouluolut, jota on valmistettu 28 vuotta. Viimeiset seitsemän vuotta oluen ohra on tullut merkityltä tilalta, eli kuluttaja tietää, miltä pellolta jouluolut tulee.
  • Sinebrychoff valmisti simaa jo 1800-luvulla.
  • Englantilainen olutasiantuntija Michael Jackson arvosti Sinebrychoff Porteria ja Sinebrychoffin Jouluolutta niin, että valitsi ne maailman 500 parhaan oluen joukkoon – ainoina suomalaisina oluina.
  • Kolajuomat ovat olleet pitkään suosittuja. Sinebrychoffin valikoimassa oli jo 1960-luvulla Siff-cola, Porin oluen kaupan myötä Pepsi Cola 1970-luvulla ja 1999 alkaen Coca-Cola.
  • Coca-Cola teki Sinebrychoffin kanssa yhteistyösopimuksen 1999. Tätä ennen Sinebrychoff oli valmistanut Pepsi Colaa ja kilpailija Hartwall Coca-Colaa. Muutos kolan vaihtamisessa tapahtui periaatteessa yhden yön aikana.
  • Coca-Cola-tiiviste saapuu Sinebrychoffille Coca-Colan Irlannin tehtaalta. Kahden kuution kanistereista saadaan noin miljoona litraa valmista juomaa. Sinebrychoffilla tiivisteeseen lisätään sokeri, hiilihappo ja vesi.
  •  Suomen ensimmäinen vehnäolut valmistettiin Sinebrychoffin Kappeli-pienpanimossa Esplanadilla 1994.
  • Suomen ensimmäinen hedelmäolut, Bora-Bora, lanseerattiin Sinebrychoffilla 1996.
  • Muumi ja Smurffi kuuluvat Sinebrychoffin tuotevalikoimaan ja erityisesti Smurffin resepti pohjaa hyvin vanhaan ja suosittuun virvoitusjuomareseptiin, joka on noin 50 vuotta vanha.
  • Karhu-oluen nykyisen logon on suunnitellut Publicis-Törmä-mainostoimiston Martti Lönnqvist. Logo tuli käyttöön 1989 ja on kokenut siitä ajasta muutoksia, mutta Karhun alkuperäinen, vahva pää, on lähes muuttumaton.
  • Suomalaisen oluen päivän yhteydessä järjestettävän Suomen Olutmestari –kilpailun voittaja saa suunnitella yhdessä Sinebrychoffin panimon kanssa oman oluensa kevät-kesäksi kausihanaan. Ensimmäisen Olutmestarin oluen valmisti 2013 Mirva Kylmäkorpi ja sen nimi oli Olutmestarin IPA777.
  • Sinebrychoff kehittää ja esittelee vuosittain parisataa ruoka-annosta, joiden resepteissä on käytetty panimotuotteita ja joille on oma juomasuosituksensa. Reseptejä käytetään koulutuksissa, PR-tilaisuuksissa, messuilla ja ne löytyvät mm. yrityksen verkkosivuilta ja Facebookista.
  • Markkinoinnin Keijo Kiukkola ehdotti  50-luvulla Sinebrychoffin oluiden nimeksi KOFF, jonka silloinen toimitusjohtaja tohtori Ingjald Hornborg heti hyväksyi.

MAINONTA JA SPONSOROINTI

  • Tauno Palo esiintyi Sinebrychoffin tv- ja elokuvamainoksissa 1960-luvulla. ’Sano vaan reilusti KOFF!”. Keskioluen vapauduttua mainoslause muutettiin muotoon ”Sano vaan vapaasti KOFF!”
  • 1990-luvun lopussa KOFFia mainostettiin rohkeasti lauseella ”Juo aina kuin voit”. 2010-luvulla tällainen markkinointi ei olisi enää sallittua.
  • 2000-luvun alussa Karhua mainostettiin ”Karhu laulattaa” –teemailloin ravintoloissa. Asiakkaille tehtiin karaoke- ja musiikkitapahtumia.
  • Sinebrychoff on ollut mukana Art Goes Kapakka –tapahtumassa alusta saakka, eli vuodesta 1996.
  • SpåraKOFF-raitiovaunu, maailman ainoa raiteilla kulkeva kapakka, tuli Helsingin katukuvaan 1995. SpåraKOFF on yhä suosittu ja mm. kansainvälinen tv-kokkipersoona Anthony Bourdain vieraili liikkuvassa baarissa 2013.
  • Sinebrychoffin mainoksissa ovat esiintyneet vuosien varrella mm. Tauno Palo, Kirsti Wallasvaara, Leningrad Cowboys, Riki Sorsa ja Kata Kärkkäinen,
  • KOFFin teettämä Janina Frostell –kalenteri 1990-luvulla oli ensimmäinen panimotyttökalenteri Suomessa.
  • Autourheilussa Sinebrychoff on sponsoroinut vuosien varrella mm. Kimi Räikköstä, Nico Rosbergia, Mika Saloa, Tommi Mäkistä, Jyrki Järvilehtoa, Mark Webberiä ja Marcus Grönholmia.
  •  Jääkiekossa Sinebrychoff sponsoroi HIFKiä, Ilvestä, Bluesia, TPS:ää ja Ässiä. HIFKin kanssa sponsorisopimus on yksi liigan pisimpiä, lähes 30 vuotta.
  • Musiikki on ollut tärkeä osa Sinebrychoffin markkinointia ja PR-toimintaa. KOFF on tuonut Suomeen mm. Foo Fightersin, Rolling Stonesin, Offspringin ja 50 Centin. Battery-energiajuoma on toiminut yhteistyössä Nightwishin ja Apocalyptican kanssa.
  • Sinebrychoff on ollut pääyhteistyökumppanina suomalaisilla kesäfestivaaleilla jo vuosia.
  • 1993 Leningrad Cowboys esiintyi Senaatintorilla Puna-armeijan kuoron kanssa ja KOFF oli pääyhteistyökumppanina. Senaatintori oli täynnä väkeä ja punaiset KOFFin liput liehuivat torilla. Innokkaat fanit nousivat Sinebrychoffin uusien umpikuorma-autojen päälle niin, että kaikki autot jouduttiin korjaamaan.
  • Nicolas Sinebrychoff Challenge -purjehduskilpailun pokaali on maailman toiseksi vanhin urheilupokaali, joka on yhä käytössä. Vanhempi on vain America’s Cup –purjehduspokaali. Pursiseurojen välinen haastekilpailu Nicolas Sinebrychoff Challenge käydään Kruunuvuorenselällä Helsingissä joka kesä. Purjehduksen kiertopalkinto on Itämeren malja, jonka Nicolas Sinebrychoff lahjoitti NJK:lle (Nyländska Jaktklubben) 1886, kun seura vietti 25-vuotisjuhliaan. Nicolas oli panimon perustajan Nikolain veljenpoika, joka johti perheyritystä 1878-1888 ja vietti vilkasta ja urheilullista seuraelämää. Hänet valittiin 28-vuotiaana NJK:n kommodoriksi.ASIAKKAAT
  • Sinebrychoffilla on noin 16 000 asiakasta eli jälleenmyyjää, jotka myyvät valmistamiamme juomia kuluttajille. Heistä noin 12 000:lla on alkoholin myyntioikeudet.
  • Päivittäistavarakauppa muodostaa noin 70 % Sinebrychoffin juomaliiketoiminnasta. Vuosien saatossa anniskelu- eli ravintolaliiketoiminta on vähentynyt Suomessa valitettavan paljon, ja on yksi juoma-alan suurimpia haasteita.HISTORIA
  • Nikolai Sinebrychoff sai keisarilliselta uudisrakennuslautakunnalta 13.10.1819 luvan rakentaa Suomen ensimmäisen teollisen panimon Helsingin Hietalahteen . 13.10. pidetäänkin suomalaisen oluen päivänä.
  • Sodan aikana Sinebrychoffin panimolta myytiin hiivaa kotitalouksille. Panimohiivasta sai pula-aikana energiaa ja ravinteita.
  • 1800-luvulla panimon palveluksessa oli monia ulkomaalaisia, oli mm. baltteja, ruotsalaisia ja saksalaisia. Panimomestarit olivat kotoisin Baijerista.
  • Hietalahden panimon ohella Sinebrychoffilla on ollut Helsingissä myös muita panimoita, kuten Sörnäisten panimo.
  • Sinebrychoffin Kappeli-panimo oli Suomen ensimmäinen ravintolapanimo Helsingin Esplanadilla.
  • Nikolai Sinebrychoff kuoli 1848, kuusikymmenvuotiaana. Yritystä jatkoivat hänen veljensä Ivan ja Paul Sinebrychoff, myöhemmin Paul yksinään.
  • Suomen ensimmäinen suurtankkiravintola syntyi 1987 Töölön kisahallin päätyyn. Citymaraton-ravintolassa oli siis 1000 litran säiliö. Nykyisen ravintola Teatterin kohdalla olleen Happy Daysin asiakkaita palveli jopa 10 Sinebrychoffin suurtankkia.
  • Anna Sinebrychoffin aloitteesta Sinebrychoffille syntyi Suomen ensimmäinen työterveydenhuolto 1880-luvulla. Sinebrychoffin työntekijöillä oli myös oma pankki ja päiväkoti. Sairaala oli henkilökunnan lisäksi kaikkien punavuorilaisten käytössä. Sairaalan sisustus ja välineistö lahjoitettiin Marian sairaalalle vuosisadan vaihteessa.
  • Tarinan mukaan teknillinen korkeakoulu oli tehnyt suunnitelman, että vedetään vuodessa metri olutputkea Sinebrychoffin Hietalahden panimolta koululle. Hanke eteni, mutta vain muutama metri ennen putken valmistumista koulu muutti Otaniemeen ja opiskelijat jäivät ilman omaa, suoraa olutlähdettään.
  • Perimätiedon mukaan, vuosikymmeniä sitten, Hietalahden panimon tuotannon työntekijät nauttivat olutta silloin tällöin suoraan tuotannon putkesta. Astia, jonka avulla olutta juotiin, tunnettiin nimellä motti.
  • Vielä 1900-luvun alussa suurin osa panimotyöntekijöistä oli naisia, nykyään panimon työntekijät ovat enimmäkseen miehiä.
  • Aikanaan panimo oli hyvin omavarainen, vielä 1980-luvulla Hietalahdessa toimi autokorjaamo, puusepänverstas – joka valmisti ja huolsi tynnyreitä ja puukoreja – hevosenkengittäjä, somistamo – joka valmisti mainosmateriaalia.
  •  Sinebrychoffin suku myi yhtiön Rettig-konsernille vuonna 1984.
  • Pyynikin panimo Tampereella siirtyi Sinebrychoffin omistukseen 1985. Pyynikillä valmistettiin mm. Japanissa asti tunnettua Amiraali-olutta. Pyynikki lopetettiin kannattamattomana 1992. Sinebrychoff valmisti Amiraalia vielä myöhemmin joitain eriä, viimeksi 2007, mutta olut on sittemmin jäänyt historiaan.
  • Hietalahden panimon vieressä rakennus, joka toimi konttorina, on tuotu Viaporin linnoituksesta 1812 kirkon paikalta jo Nikolai Sinebrychoffin aikana. 1990-luvulla siirrettiin Punavuorenkadulta puinen henkilöstöasunto Kaisaniemen rantaan.
  • Bulevardin varrelle valmistui Nikolai Sinebrychoffin rakennuttama komea palatsimainen asuinrakennus perheen käyttöön vuonna 1842. Rakennus vaurioitui pahoin talvisodan pommituksissa vuonna 1939.
  • 1981 Sinebrychoff siirtyi Rettigin omistukseen. Toimitusjohtaja Kaj Forssell vertasi puheessaan Sinebrychoffia vanhaan, huonoon ruosteiseen laivaan, joka oli uppoamassa. Tästä puheesta alkoi Sinebrvchoffin modernisointi ja suunnittelu muutosta pois Helsingin keskustasta.
  • Sinebrychoffin puistossa toimi sotien aikaan vihainen puistovahti, jota lapset pelkäsivät. Nykyään puistossa toimivat Sinebrychoffin kesäksi palkkaamat Koffari Park Rangersit, jotka aktivoivat puiston väkeä ja pitävät puiston siistinä.
  • Helsingin Hietalahden ja Keravan ohella Sinebrychoffilla on ollut pääkaupunkiseudulla toimipisteitä Munkkisaaressa, Herttoniemessä, Malmilla, Kivenlahdella ja Espoon Sinebrychoffin huvilalla.
  • Sinebrychoff oli perheyritys vuoteen 1888 saakka, jolloin yhtiömuoto muuttui osakeyhtiöksi.
  • Mannerheim oli lähettänyt 1946 kirjeen Uuno Donnerille, joka oli viimeisiä Sinebrychoffin miespuolisia perillisiä. Kirje koski kartanoa, jonka Mannerheim oli ostanut Donnerilta. Mannerheim listaa kirjeessä tarkkaan mm. puutarhaohjeita.KULTTUURI JA RAKENNUTTAMINEN
  • Nikolai Sinebrychoff oli rakennuttajana mukana muun muassa Suomenlinnan kirkossa, Uspenskin katedraalissa ja Turun kasarmissa eli vanhassa linja-autoasemassa Helsingin keskustassa.
  • Ensimmäiset panimorakennukset valmistuivat Hietalahden alueelle 1820-luvun lopulla. Siihen saakka olutta valmistettiin Vanhassakaupungissa sijainneessa Österbergin panimossa, jonka Nikolai Sinebrychoff oli hankkinut omistukseensa vuonna 1819.
  • Hietalahdessa Sinebrychoff laajensi aluettaan koko 1800-luvun. Tunnettu Helsingin suunnittelija arkkitehti Th. Höijer, joka on suunnitellut mm. Ateneumin ja Hotelli Kämpin, laati piirustukset moneen punatiiliseen panimorakennukseen Hietalahdessa 1800-luvun loppupuolella.
  • Nikolai Sinebrychoff oli keskeisessä asemassa Helsingin kaupunginorkesterin synnyssä sen tukijana ja rahoittajana yhdessä Robert Kajanuksen kanssa. Nikolain aikana orkesterin nimi oli Helsingin Orkesteriyhdistys.
  • Perimätiedon mukaan Sinebrychoffin Hietalahden panimolta oli rakennettu olutputki Sinebrychoffin tornille, joka oli kaavailtu välivarastoksi. Tätä ei kuitenkaan koskaan toteutettu.
  • Sinebrychoffin perhe rakennutti Espoon puolelle Karhusaareen kesähuvilan 1890-luvun alussa, omistamiensa Otanimen ja Hagalundin kartanon maille. Uusrenessanssityylisen huvilan suunnitteli perhetuttava arkkitehti K.A. Wrede. Aivan Länsiväylän varrella sijaitseva Villa Karhusaari — Villa Björnholm on nykyisin Espoon kaupungin kulttuuritoimen keskuksen hallussa.
  • Fanny Sinebrychoff lahjoitti vuonna 1921 Sinebrychoffin yli 900 teoksen taidekokoelman ja nykyään Sinebrychoffin museona toimivan päärakennuksen Valtion taidemuseoille. Ehtona oli, että museo kantaa Sinebrychoffin suvun nimeä. Lahjoitus on yhä suurin Suomen valtiolle annettu.TUOTANTO
  • Sinebrychoff valmistaa olutta vuodessa noin 170 miljoonaa litraa, joka on lähes  puolet kaikesta Suomessa juotavasta suomalaisesta oluesta.
  • Kahdelta kierrätysmuovilinjalta tulee jopa 50 000 litraa juomia ulos tunnissa.
  • Kahdelta tölkkilinjalta tulee valmiita tölkkejä olutta tai muita juomia tunnissa yhteensä 150 000 tölkkiä.
  • Oluenvalmistuksesta jäävä märkämäski menee karjan rehun lisäravinteeksi Hankkija Oy:n kautta. Märkämäskiä syö noin 15 000 sonnia ja lehmää.
  • Oluenvalmistuksesta jäävä hiiva menee Suomen Rehu Oy:lle, joka valmistaa siitä Progut-rehuravinnetta nautakarjan, siipikarjan ja sikojen suolistoa suojaamaan.
  • Sinebrychoffilla on 10 panimomestarin koulutuksen suorittanutta, neljä naista ja kuusi miestä.
  • Sinebrychoffin panimossa voidaan valmistaa 11 keittoa päivässä, eli 11 eri erää oluita.
  • Käymistankkeja on 37, joihin mahtuu yli 10 miljoonaa litraa olutta kerrallaan. Isoimmat tankit ovat 500 000 litran tankkeja, pienin 90 000 litran.
  •  Sinebrychoffin käyttämä vesi tulee Tuusulanseudun vesilaitokselta, mallasohra on kotimaista ja viljellään Etelä-Suomen alueella. Humala tulee Tsekistä ja Saksasta. Suomessa ei viljellä humalaa kaupallisesti mm. siksi että viljelykautemme on liian lyhyt. Hiiva on Sinebrychoffin oma oluthiivakanta, jota säilytetään Keravan panimolla.
  • Tuusulanseudun vesilaitoksen vesi on niin korkealaatuista, että se sopii sinällään oluen valmistukseen.
  • Ohra puidaan ja kuivataan tilalla yleensä elokuussa ja toimitetaan Viking Maltille Lahteen mallastettavaksi. Humalan emikukinnot kerätään elo-syyskuun vaihteessa. Ja hiiva kasvaa jokaisessa käymisprosessissa ja otetaan talteen edelleen käytettäväksi.
  • Sinebrychoff on kierrätysmuovipullovalmistuksensa myötä Suomen suurin muovitehdas.
  • Sinebrychoffin tuotannossa puhalletaan kaikki kierrätysmuovipullot aihioista, joissa käytetään kierrätysmuovia.
  • Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan kierrätysmuovipullot, joista puolen litran pullot ovat PlantBottle-pulloja. PlantBottlesta 65% on kierrätysmuovia tai kasviperäistä muovia.
  • Sinebrychoffilla on hallussaan ISO 9002 (1995), ISO 9001 (1997), ISO 14001 (1999), OHSAS 18001 (2012) ja FSSC 22000 (2013) –sertifikaatit.
  • Panimoprosessista jäävästä hiivasta valmistetaan Progut-valmistetta mm. sikojen ja siipikarjan ruoansulatuksen auttamiseksi. Tuotetta valmistaa ja myy Hankkija-Maatalous.
  • Osana yhteistä Panimolaboratorio Oy:tä Sinebrychoff on ollut merkittävällä panoksella mukana tekemässä kansainvälistä panimotutkimusta. Tekninen johtaja Esko Pajunen toimi EBC:n eli European Brewing Convenionin presidenttinä 1990- ja 2000-luvun taitteessa. Pajunen toimi myös koko Carlsberg-konsernin tutkimuskeskuksen johtajana 2000-luvulla.
  • Sinebrychoffin kehityspäällikkö Anders Grönqvist toimi AICV:n eli Euroopan siideriteollisuusjärjestön presidenttinä 2006 – 2008.
  • Coca-Cola valmistetaan konsentraatista eli juomatiivisteestä. Irlannista Sinebrychoffille tulevasta kahdesta noin kuution kanisterista tulee yhteensä 864 000 litraa valmista Coca-Colaa, kun niihin virvoitusjuomaosastollamme lisätään vesi, sokeri ja hiilihappo.
  • Sinebrychoffin käyttämää hiivaa säilytetään hiivapankissa nestemäisessä typessä hyvin alhaisessa lämpötilassa. Nykyään hiiva on Carlsbergin kansainvälisessä tutkimuskeskuksessa Kööpenhaminassa.
  • Sinebrychoff on Keravan suurin vedenkäyttäjä, noin miljoona kuutiota vuodessa.
  • Sinebrychoff on tiettävästi maailman tehokkain vedenkäyttäjä teollisista panimoista, vettä kuluu vain 2,4 litraa per valmis juomalitra. 1950-luvulla vettä kului vielä 30 litraa.
  • Sinebrychoffin käyttämä vesi tulee Päijänne-tunnelista Tuusulan seudun vesilaitoksen verkostosta. Vedestä tehdään vuodessa noin 7000 tutkimusta ja se täyttää kaikki laatuvaatimukset.
  • Sinebrychoff käyttää panimotoiminnassaan prosessilämpönä 165-asteista Keravan biovoimalaitoksen vettä. Vesi johdetaan panimoprosessin jälkeen takaisin Keravan kaukolämpöverkkoon taloja lämmittämään 130-asteisena. Yhteistyö on ainutlaatuinen kunnan ja teollisuusyrityksen energiayhteistyö.
  • Sinebrychoffin tuotantolaitoksen ja hallintorakennusten yhteinen katettu pinta-ala vastaa 16,5 jalkapallokenttää.
  • Sinebrychoffin suurimman käymistankin tilavuus on 400 000 litraa. Niitä on 12.
  • Sinebrychoff käyttää 2014 noin 2,4 litraa vettä per valmis juomalitra 1950-luvulla vettä kului vielä 30 litraa per valmis juomalitra.
  • 1852 Sinebrychoff alkoi valmistaa Suomessa ensimmäisenä panimona lageria eli pohjahiivaolutta.
  • 1890-luvulla aloitettiin hiivan puhdasviljely
  • 1930-luvulla perustettiin oma laboratorio, 1950-luvulla oltiin mukana perustamassa panimojen yhteistä panimolaboratoriota.
  • Panimoperinteen mukaisesti hiivalle lauletaan, kun se otetaan oluen tuotantoon. Perinteen mukaan nuorin paikalla oleva hoitaa laulun aparaattihuoneessa, missä hiiva kasvaa. ”Käy panimon halki nyt retkemme tie, se labrasta kulkee se kellariin vie”, lauloi esimerkiksi 1981 nuori käyttöinsinööri Anders Grönqvist.
  • Sinebrychoffin alumiinitölkit valmistetaan mm. Mäntsälän Rexamilla ja Hämeenlinnan Can Packillä. Vielä 1990-luvun alussa terästölkkejä valmistettiin GWS:llä Herttoniemessä. Tölkkiteollisuus palasi Suomeen vasta 2012 Hämeenlinnan Can Packin ja 2013 Mäntsälän Rexamin myötä.
  • Sinebrychoffin käyttämien tölkkien kylki on hiuksenohut.
  • Sinebrychoff valmistaa juomia tölkkeihin, lasipulloihin, kierrätysmuovipulloihin, bag-in-box-konsentraattipakkauksiin ja ravintola-astioihin. Suurimpiin ravintoloihin olut viedään tankkiautoilla.
  • 1800-luvulla panimomestarit tulivat Saksasta, Baijerin maineikkaasta olutmaasta.
  • Sinebrychoff toi markkinoille Suomen ensimmäiset olutmonipakkaukset 1996. Myyntimiehet rakensivat teräskahvalla kuljetettavan monipakkauksen vasta kaupassa.ALKOHOLILAKI
  • Alko hyväksyi ja tarkasti kaikki alkoholijuomien reseptit ja etiketit vuoteen 1995 saakka.
  • Suomessa astui kieltolaki voimaan 1.6.1919. Laki oli monille panimoille kohtalonkysymys. Se kielsi pilsneriä vahvemman alkoholin valmistamisen, hallussapidon ja nauttimisen. Lakia rikottiin kuitenkin jatkuvasti. Kieltolaki kumottiin kansanäänestyksessä ja 5.4.1932 avautuivat alkoholimyymälät.
  • 1970-1980-luvuilla Sinebrychoffin palveluksessa toimi henkilö, joka laski, millä kustannuksilla voidaan valmistaa olut ottaen huomioon Alkon jo valmiiksi määrittelemä osto- ja kuluttajahinta. Samoin ajan alkoholilaki edellytti, että Hietalahden logistiikassa toimi Alkon palkkaama henkilö, joka hyväksyi kaikki vahvan oluen kuljetukset.
  • Kun keskiolut vapautui: Lokakuussa 1968 markkinoille tuotu KOFF 3 oli koko ensimmäisen vapaan keskiolutvuoden Suomen suurin keskiolutmerkki. KOFF-oluen markkinointia vauhditti 1960-luvulla legendaarinen Tauno Palo. Sinebrychoff-nimi taipui kankeasti suomalaisten suussa. Niinpä Tauno Suuri kehotti suomalaisia: Sano vaan reilusti KOFF.
  • Keskioluen kulutus kasvoi vuonna 1969 yli kolminkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Kysynnän kasvu ylitti kaikki ennakko-odotukset, vaikka panimoala oli pyrkinyt valmistautumaan kasvavaan kysyntään muun muassa uusimalla kone- ja laitekantaansa. Sinebrychoffin myynti kasvoi 205 miljoonaan pulloon (33 cl) olutta ja virvoitusjuomia. Tästä keskioluen osuus oli lähes 120 miljoonaa pulloa.VASTUULLISUUS
  • Sinebrychoff lahjoittaa vuosittain Keravan nuorille harrastusstipendejä. Vuonna 2014 stipendin sai 125 nuorta. Stipendien arvo on yhteensä 34 000 euroa.
  • Sinebrychoff on ollut mukana Aseman Lapset ry:n Walkers-toiminnassa tukijana jo vuodesta 2005. Tuki nuorisotoiminnalle on ollut yli puoli miljonaa euroa. Sinebrychoffin tuella on mm. koulutettu yli 500 aikuista vapaaehtoista ja rahoitettu Nuoruuden Veteraanit –kampanjaa
  • Sinebrychoff palkkaa Sinebrychoffin puistoon kesällä kaksi Koffari Park Rangersiä, joiden tehtävänä on aktivoida puistoa ja pitää tämä helsinkiläisten kesäinen olohuone viihtyisänä. Rangerit mm. aktivoivat ihmisiä eri pelein ja leikein, pitävät huolta siisteydestä ja toimivat mukana Walkers-nuorisotoiminnassa.
  • Toukokuusta 2014 Sinebrychoffin panimon oluenvalmistuksesta syntynyt hiilidioksidi kerätään talteen. Sitä käytetään mm. virvoitusjuomien hiilihapottamiseen.
  • Olut on yksi Suomen ekologisimmista elintarvikkeista. Suomen luonnonsuojeluliiton tutkimuksen (2008) mukaan olut, ruokaperuna ja omena ovat elintarvikkeita, joiden valmistamiseen käytetään vähiten luonnonvaroja.
  • Sinebrychoff osallistuu Panimoliiton kautta aktiivisesti erilaisiin kohtuukäyttökampanjoihin, joita ovat mm. palkittu Kännissä olet ääliö –kampanja ja Kohtuullisesti.fi-verkkosivu.
  • Vuonna 2014 Sinebrychoff on vähentänyt pakkauksissaan käyttämiään materiaaleja 1,1 miljoonaa kiloa. Tavoitteena on jatkaa pakkausten kehittämistä jatkuvasti.
  • Mainonnassa noudatamme alkoholilain lisäksi sitä tiukempia Panimoliiton itsesääntelyohjeita, joiden mukaan mm. emme käytä mainoksissa henkilöitä, jotka näyttävät alle 25-vuotiailta. Lisäksi jokaisen mainoksen tarkistaa riippumaton lautakunta.
  • Sinebrychoffin tavoitteena on vaihtaa kaikki kauttaan asiakkaille menevät kylmälaitteet LED-valaistuiksi vuoteen 2017 mennessä. Juomien kylmäsäilytys on yksi eniten ympäristöön vaikuttavista osa-alueista juomaliiketoiminnassa ja LED-valot vähentävät energiankulutusta merkittävästi. Samalla kylmälaitteissa käytettävä kylmäaine muutetaan ympäristöystävällisemmäksi.
  • Kierrätysmuovipullojen materiaalista, jota ei syystä tai toisesta voida laittaa pullokierrätykseen, valmistetaan mm. fleece-vaatteita, selkäreppuja, kasseja ja muita kierrätystuotteita.
  • Juomien jakelutoiminta on samalla kierrätystoimintaa; jakeluyrittäjät hakevat kaupoista ja ravintoloista tyhjät pakkaukset pois ja toimittavat ne kierrätykseen. Juomapakkauksien kierrätysprosentit ovat maailman huippuluokkaa. Muovipakkausten kierrätysprosentti on 94, alumiinitölkkien 96 ja lasipullojen lähes 100.