Vahvempi olut kaupassa nostaisi oluen alkoholiprosenttia vain prosentin kymmenyksen

Sinebrychoffin laskelmien mukaan suomalaisten juoman oluen keskimääräinen vahvuus nousisi vain 0,1 tilavuusprosenttia vaikka kauppaan sallittaisiin enintään 5,5 % -vahvuiset oluet. Suomalaiset ovat tottuneet nauttimaan oluensa alle viisiprosenttisena.

Kuluttajat, kauppa ja panimot odottavat uuden alkoholilain käsittelyä eduskunnassa ja tietoa sen lopullisesta sisällöstä ja aikataulusta. Mediassa vahvempien oluiden vaikutusta suomalaisten kuluttajien käyttäytymiseen on puhuttu paljon. Jos kauppaan uuden lain myötä sallitaan vahvemmat oluet, on muutos huomattavasti merkittävämpi valikoiman laajenemisen kuin prosenttien kasvun kannalta, uskotaan Sinebrychoffilla jo tilastojenkin valossa.

Tällä hetkellä kaiken Suomessa nautittavan oluen keskimääräinen alkoholiprosentti on 4,57 %. Tämä siis siitä huolimatta, että ravintoloissa ja Alkossa on tarjolla valikoima paljonkin vahvempia oluita. Kaikesta oluesta yli 4,7 % olutta juodaan vain 5 % kaikesta oluesta. Kaikesta oluesta siis 95 % on tätä matala-alkoholisempaa. Tästä 95 %:sta keskiarvovahvuus on vain 4,54 til-%.

Jos uusi alkoholilaki sallisi vahvemmat oluet kaupassa, mikä muuttuisi? Ainakin se, että kaupasta voisi ostaa olutta enemmän siinä vahvuudessa, mikä on tietyille oluille luonnollista. Hyvin moni klassikko-olut on parhaimmillaan juuri viiden prosentin vahvuisena. Tällaisia oluita ovat vaikka tshekkiläinen Budvar ja tanskalainen Carlsberg.

”Vaikka vahvemmat oluet sallittaisiin kauppamyyntiin, uskomme, että suurin osa oluesta pysyisi kuitenkin entisellään. Me suomalaiset pidämme vajaan viiden prosentin oluista, emmekä esimerkiksi me ole muuttamassa suosikkioluitamme vahvemmiksi vain sen vuoksi, että laki sen nyt sallisi”, sanoo Marja-Liisa Weckström, Sinebrychoffin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja.

Suomessa kulutettava olut ei siis tule vahventumaan 5,5 %:iin, vaikka mediasta ja eduskuntakeskusteluista on voinut saada sellaisen kuvan. Jos esimerkin vuoksi oletetaan, että vahvan oluen osuus nousisi tämänhetkisestä viidestä prosentista jopa 20 prosenttiin, vahventaisi se keskimääräistä oluen vahvuutta vain 4,67 tilavuusprosenttiin. Tämäkin 0,1 til-% muutos edellyttäisi siis jo vahvan oluen myynnin nelinkertaistumista, mihin Sinebrychoffilla ei uskota.

”Alkoholilain sallima muutos lisäisi kauppojen oluthyllyjen valikoimaa, ei juurikaan nautitun oluen vahvuutta. Muutos lisäisi myös kotimaisen oluen kannattavuutta, mikä tuo työpaikkoja ja investointeja. Laajeneva, maukkaampi valikoima olisi tervetullut askel hyvän olut- ja juomakulttuurin kehittämisessä”, Marja-Liisa Weckström sanoo.

(Visited 1 times, 1 visits today)