Paras pikkujouluvuosi seitsemään vuoteen

2010-luvun paras yökerhojen vuosi on nyt, kertoo Night People Groupin ravintolatoimenjohtaja Mira Ritasmäki. Yritysmyynti, markkinointi ja erikoisoluet vetävät yleisen nousukauden lisäksi ihmisiä taas juhlimaan ravintoloihin.

Night People Groupin ravintolatoimenjohtaja Mira Ritasmäki (kuvassa) on omien sanojensa mukaan ollut aina ravintola-alalla. ”Minua on erityisesti yökerhopuolella kiehtonut se, että on pystynyt tekemään juttuja aika laidasta laitaan. On tapahtumamyyntiä, teatterimyyntiä, tuotantoja ja markkinointia”, hän kertoo. Kohokohtina uraltaan hän nostaa nimenomaan erilaiset, perinteisen yökerhotoiminnan ulkopuolelle asettuvat produktiot: stand-up klubit Sami Hedbergin kanssa, Apollo Roastit ja teatteriproduktiot. ”Jos on idea, sen pystyy aika nopeasti itse tuottamaan. Ja onhan se upea nähdä kun oma idea muuttuu todelliseksi produktioksi!”

Kaikki ideat eivät tietenkään osoittaudu lopulta menestystarinoiksi. ”Toki tässä on vuosien varrella metsäänkin menty. Mutta pääasia on, että yrittää!”, Ritasmäki nauraa. ”Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että sellaiset ideat, jotka saavat sinut hymyilemään, toimivat yleensä aina”. Yhteistyökumppaniverkostoja hän pitää erityisen tärkeänä palautekanavana uusille ideoille. ”Meille erityisesti opiskelijat ovat aina olleet tärkeä ryhmä. Pidämme 4-5 kertaa vuodessa tapahtumia, jossa oppilaskuntien vastaavat tulevat vieraaksemme ja saamme testata ideoitamme. Ilman heitä varmaan itsekin olisin aika pihalla nuorten jutuista!”.

Jo kymmenen vuoden – eli koko ravintolan elinkaaren – ajan Helsingin Apollosta vastannut Ritasmäki muistuttaa kuitenkin, että yökerhojen perimmäinen olemus ei ole vuosien aikana muuttunut juurikaan. Ihmiset tulevat edelleen tänne tapaamaan muita ihmisiä, hakemaan seuraa – ja tytöt tanssimaan.

Onnistumisen taustalla systemaattinen ja kova työ

Ritasmäki on yksi Night People Groupin osakkaista. Kuten kaikille ravintoloille, myös NPG:lle oven takana odottava pikkujoulukausi on yksi vuoden tärkeimmistä. Onneksi parin kolmen viime vuoden ajan suunta on sesongin tapahtumien osalta näyttänyt paremmalta, nyt jopa siinä määrin, että yritysmyynnin osalta tulossa on paras vuosi 2010-luvulla. Taustalla on paitsi elpynyt taloustilanne, myös systemaattinen ja kova työ laajentaa ajatusta yökerhoista tapahtumapaikkoina.

”Me olemme panostaneet älyttömästi yritysmyyntiin ja halusimme uudistaa sen koko ilmeen”, Ritasmäki kertoo. ”10 vuotta sitten yökerhot miellettiin paikoiksi, johon ei voi tulla kuin pikkujoulujen jatkoille. Nyt olemme lähteneet purkamaan ennakkoluuloja ja viestineet voimakkaasti, että tiloja voi käyttää todella monipuolisesti.”

Lisäksi menestyksen taustalla on paljon hyvää myynti- ja markkinointityötä. Ritasmäki kehuu omaa tiimiään ja henkilökuntaansa esimerkiksi Apollossa. ”Ei ole olemassa yhtä keinoa, jolla ravintola saadaan menestymään, mutta jos henkilökunnan pitää tyytyväisenä, se hohkaa kaikkialle ja kaikki on vaan paljon helpompaa.”

Nelosolut nostaa suosiotaan

Suoranaista pikkujoulusesongin hittijuomaa ei Ritasmäki osaa erikseen nimetä. Kuohuvaa ja shotteja toki myydään tavallista enemmän, mutta lopulta myös tämän sesongin hittituote on olut. ”Erikoisoluet voisin mainita. Samoin nelosolut on alkanut nostaa taas suosiotaan. Otimme Apollon Street Bariin Karhun nelosen hanaan, koska sitä on kyselty niin paljon. Erityisesti suomalaisilla miehillä on vahva suhde olueeseen ja he puhuvat mielellään sen mausta. Karhu on sellainen brändi, jota monet haluavat tarjota myös ulkomaisille vierailleen”, hän sanoo. ”No, onhan se hyvä olut!”

(Visited 1 times, 1 visits today)
Jutun aihesanat: , , ,