Lasillisella Alexander Laroma, Sinebrychoffin uusi Off Trade -kenttämyyntijohtaja

Alexander Laroma on johtanut Sinebrychoffin Off Trade -kenttämyyntiä marraskuun alusta lähtien. Sitä ennen hän on toiminut Vaasanin kenttämyyntijohtajana sekä vastannut Danonen Suomen myyntiorganisaatiosta.

Millainen on uusi toimenkuvasi Sinebrychoffilla?

Se on melko paljon samanlainen kuin aikaisemmassakin työpaikassani, eli kenttämyynnin ohjaaminen. Kenttämyyntiorganisaatiomme on aika iso. Siihen kuuluu noin 80 henkilöä, jotka ovat yhteyksissä myymälöihin ympäri Suomen. Organisaatiossamme on aluemyyntipäälliköitä, kenttäpäälliköitä, myyntiedustajia, tilanhallintasuunnittelijoita ja menekinedistäjiä.

Mihin aiot keskittyä työssäsi ensimmäiseksi?

Ihan ensimmäiseksi aion tietysti tutustua asiakkaisiimme. Koen erittäin tärkeäksi vierailla asiakkaidemme luona ja kuulla kasvotusten heidän toiveitaan ja huoliaan ja miten me myynnissä voimme olla avuksi.

Lisäksi jatkan muutosten läpivientiä organisaatiossamme. Siihen on tullut lisää yksi alue – ja jatkossa myyntiedustajat ja menekinedistäjät toimivat samassa tiimissä lähemmässä yhteistyössä keskenään. Tämän uskon näkyvän asiakkaillemme entistä sujuvampana palveluna.

Entä sen jälkeen?

Otamme myyntianalytiikan käyttöömme aikaisempaa laajemmin. Numerot kertovat myynnistä aina totuuden. Meidän pitää osata lukea niitä vielä paremmin ja tehdä niiden perusteella oikeita ratkaisuja asiakkaidemme kanssa.

Rupeamme tulevaisuudessa katsomaan numeroita enemmän myös kaupan ulosmyynnin näkökulmasta. Silloin puhumme paremmin yhteistä kieltä kaupan kanssa ja pystymme paljon selkeämmin osoittamaan kaupalle tuottamamme lisäarvon.

Mitä hyötyä siitä on?

Me pystymme tekemään tarkempia päätöksiä, mitä missäkin kannattaa myydä. Markkina-asemamme on hyvä, mutta Suomen taloudellinen tilanne ja kokonaismarkkinat ovat laskevia. Siksi fiksut päätökset yhdessä kaupan kanssa ovat entistäkin tärkeämpiä.

Millaisia eroja myynnissä löytyy eri puolilta Suomea?

Karkealla tasolla voi sanoa, että volyymit ovat etelässä, missä ihmisetkin, ja erikoistuotteet menevät paremmin kaupaksi kaupungeissa. Tosin erikoisoluiden kauppa kasvaa kaikkialla.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Ei sellaista oikein ole. Välillä lähden ajamaan aamukuudelta ja päivä kuluu myymälöissä jossain päin Suomea. Välillä sitten istutaan koko päivä konttorilla ja paiskitaan hommia.

Miltä näyttää päivittäistavarakaupan tulevaisuus?

Se on jo nyt Euroopan keskittyneintä, ja keskittyy edelleen, mikäli Lähikauppa siirtyy Ruokakeskon alle.  Jatkossa pärjäävät ne, jotka tekevät asiat tehokkaimmin. Tämä koskee sekä kauppoja että tavarantoimittajia.

Entä miltä näyttää Sinebrychoffin tulevaisuus?

Näen sen hyvänä. Meillä on vahvoja brändejä, joiden varaan on hyvä rakentaa tulevaisuutta. Kuten sanottu, markkina-asemamme on hyvä, mutta asioita pitää tehdä oikein ja tehokkaasti. Meidän on yhdessä asiakkaidemme kanssa valloitettava kuluttajat nauttimaan juomista monipuolisesti ja löydettävä keinoja suomalaisen juomamyynnin kääntämiseksi kasvu-uralle.

(Visited 289 times, 1 visits today)