Lämpimästä loppukesästä huolimatta kotimaanmyynti kasvoi alle prosentin

panimoliitto_juomiaPanimojuomia myytiin tammi-syyskuussa 2014 yhteensä 592,9 miljoonaa litraa. Kokonaismyynti kotimaassa kasvoi 5,5 miljoonaa litraa eli 0,9 prosenttia. Ainoastaan kivennäisvesien myynti kasvoi kohtalaisesti eli 7,7 prosenttia. Kivennäisvesien osuus panimojuomien myynnistä on kuitenkin alle kymmenesosa. Oluen, siiderin, long drink -juomien ja virvoitusjuomien myynti pysyi lähes ennallaan. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-syyskuussa 2014 olutta yhteensä 296,9 miljoonaa litraa. Edelliseen vuoteen verrattuna myynti pysyi lähes samana. Long drink -juomia myytiin yhteensä 30,7 miljoonaa litraa ja siideriä 24,4 miljoonaa litraa. Long drink -juomien myynti kasvoi 1,3 prosenttia ja siidereiden myynti laski 0,7 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 183,3 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 57,6 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi virvoitusjuomissa 0,6 prosenttia ja kivennäisvesissä 7,7 prosenttia.

”Lämmin loppukesä ja syksy tasoittivat alkuvuoden huonoa myyntiä, mutta edes erinomaiset säät eivät riittäneet kasvattamaan myyntiä enempää. Juomamyynnistä osa on pysyvästi korvautunut matkustajatuonnilla Virosta. Edellisessä viranomaisten matkustajatuontitutkimuksessa oluen ja siiderin tuonti kasvoivat jälleen roimasti”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Alkuvuodesta panimojuomien kotimaanmyynnit laskivat rajusti vuoden alun alkoholi- ja virvoitusjuomaverojen korotusten vuoksi. Suomessa kaikkiin panimoteollisuuden tuotteisiin kohdistuvat EU-korkeimmat valmisteverot. Korkean verotuksen lisäksi kotimaista panimoalaa rasittaa ensi vuoden alussa voimaan tulevat alkoholimainonnan uudet rajoitukset.

”Rajoitukset pakottavat teollisuuden valmistautumaan kasvavaan hintakilpailuun kotimaassa. Hintakilpailu yksipuolistaa juomamarkkinoita ja johtaa vääränlaisen olutkulttuurin kehitykseen. Mainontarajoitukset kohdistuvat erityisesti kotimaiseen elinkeinoon. Ulkomaiset toimijat voivat edelleen vapaasti mainostaa sosiaalisessa mediassa siinä missä kotimaisten toimijoiden täytyy sensuroida kuluttajien kommentteja”, Ussa sanoo ja jatkaa:

”Hallituksen soisi pohtivan toimia kotimaisen panimoelinkeinon työpaikkojen turvaamiseksi ja kuluttajien ostovoiman kasvattamiseksi. Nyt lisätään jatkuvasti eri suunnista rasitteita kotimaiselle teollisuudelle.”

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2014−30.9.2014

Juoma 2014 2013 Muutos Muutos ed.
milj. l. milj. l. milj.l. vuosi %
Olut 296,9 296,8 0,1 0,0
Siideri 24,4 24,6 -0,2 -0,7
Long drinkit 30,7 30,3 0,4 1,3
Virvoitusjuomat 183,3 182,3 1,1 0,6
Kivennäisvedet 57,6 53,4 4,1 7,7
Kokonaismyynti 592,9 587,3 5,5 0,9

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset: Captol Invest, Hartwall, Nokian Panimo, Olvi, Red Bull, Saimaan Juomatehdas sekä Sinebrychoff. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.

(Visited 34 times, 1 visits today)
Jutun aihesanat: ,