Kohtuullisen oluen päivä 18.9.2015

16.09.2015 | Teksti:

Ensimmäinen kohtuullisen oluen päivä on 18.9.  perjantaina. Panimojen yhteiskampanja tehostaa panimoiden toteuttamien, alkoholin kohtuukäyttöön tähtäävien kampanjoiden kattavuutta ja vaikutusta ympäri maailmaa.

Kolme maailman suurimpiin kuuluvaa panimoa – Anheuser-Busch InBev, Carlsberg ja Heineken – järjestävät yhdessä Kohtuullisen oluen päivän 18.9. edistääkseen oluen kohtuullista kulutusta. Tarkoituksena on luoda syyskuun kolmannesta perjantaista vuosittainen teemapäivä.

Ensimmäistä kertaa järjestettävän maailmanlaajuisen teemapäivän aikana panimot paikallisine yhteistyökumppaneineen keskittyvät alkoholin haitallisen käytön vähentämiseen yhteisöissä ympäri maailmaa.

“Tiedämme, että toimimalla yhdessä yhteisen Kohtuullisen oluen teemapäivän puolesta kykenemme tavoittamaan enemmän ihmisiä ja toimimaan tehokkaammin kuin yksin,” sanoi Anheuser-Busch InBev -yhtiön toimitusjohtaja Carlos Brito. “Toivommekin, että voimme jatkaa yhteistyötä kiinnostuneiden tahojen kanssa ja kehittää ohjelmia, joilla edistetään vastuullista ja kohtuullista oluenkulutusta.”

57 maassa noin 60 000 eri panimoiden työntekijää aktivoidaan tavoittamaan vähintään 20 miljoonaa kuluttajaa ja 900 000 jälleenmyyjää esimerkiksi rattijuopumusta ja alaikäisten alkoholinkäyttöä ehkäisevien ohjelmien puitteissa sekä tarjoilijoille ja myyjille suunnattujen koulutusten, kuluttajien valistustyökalujen ja brändijohtoisten vastuullisuuskampanjoiden merkeissä.

Esimerkiksi Venäjällä Anheuser-Busch InBev, Carlsberg ja Heineken toteuttavat ikärajavalvontaohjelman ja kertoa alkoholin kohtuukäytöstä.

“Oluella on tärkeä rooli paikallisessa kulttuurissa ja talouselämässä ja haluamme suojella näitä yhteisöjä varmistamalla, että tuotteitamme käytetään järkevästi osana terveellisiä elintapoja,” sanoi Carlsbergin toimitusjohtaja Cees ’t Hart.

“Yksittäiset panimot ottavat tosissaan roolin, joka niillä on tuotteidensa kohtuullisen käytön edistäjinä, mutta se ei onnistu yksin. Alkoholin väärinkäyttö on monimutkainen yhteiskunnallinen ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii useiden tahojen yhdessä toteuttamia tehokkaita ohjelmia. Kohtuullisen oluen päivässä yhdistyvät eri tahojen yhteistyöhalukkuus ja tahto olla osa ratkaisua,” sanoi Heinekenin toimitusjohtaja Jean-François van Boxmeer.

Kohtuukäytön edistäminen on Sinebrychoffille arkipäivää monenlaisen tekemisen, kuten olut- ja ruokayhteyksien aktivoinnin, asiakkaiden olutkoulutusten ja vastuullisen markkinoinnin muodossa. Carlsbergin markkinoista yhdeksässä maassa on erilaisia aktivointeja teemapäivään liittyen. Suomessa Sinebrychoff kiinnittää kohtuulliseen juomiseen huomiota teemapäivänä sosiaalisessa mediassa Karhun, KOFFin ja Sinebrychoffin some-kanavissa ja ohjaa liikennettä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton yhteiseen sivustoon kohtuullisesti.fi.

Panimoliitto on jo vuosia puhunut alkoholin kohtuukäytön puolesta kännikulttuuria vastaan. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toteuttaa yhdessä Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa kohtuullisesti.fi-vastuuhanketta, jolla halutaan jakaa tietoa vastuullisesta alkoholinkäytöstä ja kohtuullisuudesta sekä herätellä jokaista kuluttajaa arvioimaan omaa alkoholinkulutustaan. Kohtuullisesti.fi-tunnusta käytetään Panimoliiton jäsenyritysten kotimaassa valmistetuissa omissa alkoholituotemerkkien pakkauksissa. Merkki näkyy myös yritysten alkoholituotteiden mainonnassa.
Linkit ja aihetunnisteet:

Kohtuullisesta alkoholinkäytöstä suomeksi: Kohtuullisesti.fi

Twitter- ja Instagram-hashtag: #CheersResponsibly

Globaalin vastuullisen panimoyhteistyö verkossa: gsri.worldwidebrewingalliance.org