Kari Luoto: ”On turhaa kiristää ruuvia.”

06.06.2014 | Teksti:

Olut on ollut jo vuoden verran harvinaisen vilkkaan keskustelun aiheena. Taustalla on tietenkin tulossa oleva alkoholilain kokonaisuudistus. Se on kirvoittanut avauksia keskioluen laimentamisesta ja Alkoon siirtämisestä lähtien.

Kauppa kannattaa yleisiä tavoitteita alkoholiongelmien ehkäisemiseksi. Erityisen tärkeänä kauppa pitää sitä, ettei alkoholia päädy alaikäisille. Alan panostus esimerkiksi ikärajavalvontaan on tuskin mennyt ohi moneltakaan kuluttajalta.

Keskustelu lainuudistuksen ympärillä on kuitenkin pitkälti keskittynyt keinoihin rajoittaa alkoholin saatavuutta ja elinkeinojen toimintaa. Suomessa alkoholia säädellään jo nyt eurooppalaisittain erittäin tiukasti. Ruuvia vielä kiristämällä ei päästä kansanterveyden kannalta oleellisiin tavoitteisiin. Valistus ja ennaltaehkäisevä päihdetyö ovat ne keinot, joilla saadaan pysyviä tuloksia.

Uusia rajoituksia perustellaan usein väitteellä oluen kasvaneesta kulutuksesta. Väite ei pidä paikkaansa. Alkoholin kokonaiskulutus on laskenut viiden viime vuoden aikana. Pitkän aikavälin (1990–2012) tilastot osoittavat, että oluen tilastoitu kulutus on myös vähentynyt. Samalla kulutus on siirtynyt IV-oluesta III-olueen. Suomalaiset ovat siis omaehtoisesti alkaneet juoda sekä vähemmän että laimeampaa olutta. Erityisesti nuoret sukupolvet juovat entistä maltillisemmin, eikä kännikulttuuria suinkaan ihannoida.

Alkoholikulttuurissamme on tapahtunut paljon positiivista kehitystä. Sen todellinen uhka ei ole Suomessa myytävä olut, vaan lisääntyvä matkustajatuonti. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan se kasvoi noin 15 % vuonna 2013. Totuus on varmasti vielä tätä puhelinhaastatteluilla kerättyä tulosta suurempi. Matkustajatuonnin myötä menetetään työpaikkoja ja verotuloja. Ikäviä lieveilmiötä ovat alkoholin hamstraus ja lisääntyvä pimeä myynti – usein alaikäisille ostajille.

Lähes 70 % Virosta tuoduista alkoholijuomalitroista on olutta, siideriä ja long drink -juomia. Harva tuo kuitenkaan keskiolutta. Syynä on yli 4,7 % tuotteiden merkittävä hintaero, joka johtuu verotuksesta ja Alkon ei-markkinaehtoisesta hinnoittelusta. Viinaralliin onkin olemassa tehokas vastalääke: Alle 5,5 % alkoholijuomien myynnin vapauttaminen ruokakauppoihin. Uudistus ei romuttaisi kansanterveyttä tai Alkon asemaa, mutta toisi työpaikkoja ja kaivattuja verotuloja.

Samalla suomalaisille panimoille luotaisiin kasvun mahdollisuuksia ja olutkulttuurillemme mahdollisuus kehittyä eurooppalaiseen, tuotteen makua ja laatua painottavaan suuntaan. Panimomestarien mukaan olut on myös parhaimmillaan noin 5,2 % vahvuisena.

Olisi kaikkien etu, että nyt keskityttäisiin ratkaisemaan oikeaa ongelmaa eli yksityisen maahantuonnin haasteita sen sijaan, että vaikeutetaan vastuullisesti toimivien elinkeinojen toimintaa.

Kari Luoto
Toimitusjohtaja, Päivittäistavarakauppa ry