Elastinen viihtyy auton ratissa, erityisesti kesällä.

elastinen_feat1_artikkeli

Ela ja Porsche Panamera

Toukokuussa Porsche Panamera tuli tutuksi Kimmo Laiholle. Silloin hän ajoi saksalaisella urheiluautolla Kööpenhaminasta Monacoon – muun muassa Helsingin ja Pietarin kautta. 5 000 kilometriä viikossa on kova suoritus kenen tahansa istumalihaksille.

Mutta Laiho eli hip hop -artisti ja musiikkituottaja Elastinen, 32, ei valita paikkojen puutumista. Hän on automies.

Batteryn sponsoroimaan tiimiin tuskin olisi voinut löytää täydellisempää kuskia Gumball 3000 -julkkis- ja hyväntekeväisyysajoon. Ja amerikkalaisräppäreiden musiikkivideoissaan suosima korskea Porsche Panamera sopii Elastisen menopeliksi kuin bikinit Beyoncélle.
Eikä auton taso laske, kun Elastinen lähtee kesän keikkamatkoille. Suomea suosikkiräppäri suhailee upouudella Mercedes-Benz GL -maasturillaan.

Miten tähän on tultu? Miten suomalaisillakin hip hop -tähdillä on allaan vastaavanlaiset menopelit kuin miljoonia myyvillä Amerikan-tähdillä?

Iso-H ja Opel Rekord

Alussa oli Opel Rekord. Auto oli iso, mutta vanha, 18-vuotiaan Kimmo Laihon äidin vanha.

”Se oli ollut olevinaan joku mutsin kauppakassi. Ostin sen faijalta heti, kun sain kortin.”

Laihosta oli tullut vähän aikaisemmin Elastinen. Lempinimi oli tarttunut nuoruusvuosien break dance -piireissä. Nyt sille oli käyttöä taiteilijanimenä. Elastinen muodosti Iso-H:n kanssa Fintelligensin. Ja vuosituhannen vaihteessa suomenkielinen hip hop eli nousukautta.
Rekord sai kyytiä. Ja antoi myös. Elastinen ja kiertävä esiintyjäjoukko ahtautui autoon. Suomi tuli tutuksi.

Kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Ravintolat niin esiintyjänä kuin asiakkaanakin. Kiertäminen. Musiikkibisnes. Se, että suomenkielinen hip hop oli äkkiä kova juttu. Tuota kaikkea Elastinen sai maistaa ennen kuin kirjoitti edes ylioppilaaksi vuonna 2000 Helsingin Sibelius-lukiosta.

Parin menestyneen Fintelligens-levyn jälkeen Elastinen kokeili soolouraa. Elaksis Kivi -albumi oli hauskasti nimetty, mutta sooloura ei lähtenyt lentoon.

Tonnin autosta kahteen

Auto vaihtui, ja matka jatkui.

”Tuli Fiat Tempra, joka maksoi varmaan tonnin. Mutta silläkin kierrettiin Suomi.”

Hip hop -esiintyjillä ei ole mukanaan instrumentteja ja vahvistimia yhtä paljon kuin rock-yhtyeillä. Siksi tähti ja tukijoukko mahtuvat henkilö- tai maastoautoon. Ja siksi Elastinen myös pääsee itse rattiin.

”Mä ajan. Meitsi diggaa.”

Keikkojen tekniikasta vastaava henkilökunta ja ryhmän kamat liikkuvat pakettiautolla omaan tahtiinsa.

Kahden auton taktiikassa on monia hyviä puolia. Se vapauttaa Elastisen, hänen vakituisen esiintyjäkumppaninsa Timo Pieni Huijauksen ja muut lavalle nousevat tyypit myös viettämään aikaa yleisön kanssa keikan jälkeen. Heillä ei nyt ole kiire lähteä seuraavana aamuna kohti uutta keikkapaikkaa kamoja pystyttämään, koska tekniikan pojat voivat lähteä aikaisemmin keskenään.

”Tänä kesänä ollaan päätetty jäädä keikkojen jälkeen mestoille, ottaa kaikki irti”, Elastinen suunnittelee.

”Kesään ei kyllästy koskaan. Sitä fiilistä sinä päivänä, kun sai jättää talvitakin ensimmäistä kertaa naulakkoon!”

Työtä intohimosta

Juuri suosikkiartistinsa keikan nähneet ihmiset suhtautuvat esiintyjään innostuneesti. Esiintyjät ovat tehneet jo pitkän päivätyön. Ajaneet tuntikausia, roudanneet, odottaneet – ja vihdoin päässeet tunniksi, pariksi lavalle. Ei ihme, että keikan jälkeen huvittaa hieman rentoutua.

”Se esiintyminen on parasta. Sitä tekisi vaikka ilmaiseksi. Mutta onhan se esiintyminen sellaisen vaivan takana, ettei sitä kaikkea tee pelkän korvauksen takia. On saatava jotain muutakin tyydytystä. Kellokorttimiehet karsiutuvat aika nopeasti. Väitän, että kaikki pitkään tuolla kiertäneet tekevät sitä työtä kyllä ihan intohimosta.”

Pelkkä intohimo ei tietenkään riitä pitkälle sekään. Kiertävältä esiintyjältä vaaditaan paljon samoja ominaisuuksia kuin vaikkapa ravintolatyöntekijältä. Molemmat työskentelevät epätyypillisiin aikoihin ja kohtaavat paljon uusia ihmisiä.
”Sosiaalinen pitää olla, oikeastaan vähän kahjo. Niin, että solahtaa mihin tahansa porukkaan saman tien.”

Isä ja Mercedes-Benz

Elastisen lapsuudenkodissa oli Mercedes-Benz. Niinpä hänestä itsestäänkin on tullut Mersu-mies, heti kun siihen on ollut varaa. Ensin oli isän vanha, joka palveli niin, että matkamittariin kertyi yli puoli miljoonaa kilometriä.

”Alussa autot olivat hirveitä pommeja. Nyt vähitellen on tultu siihen, että kiertäminen alkaa olla turvallista.”

Varsinainen käänne tapahtui Elastisen toisen soololevyn ansiosta vuonna 2006. Hän teki levylle nopeampia kappaleita kuin ensimmäiselle. Ne sopivat paremmin keikoilla esitettäviksi. Anna soida nousi hitiksi. Elastinen osti Saksasta tuodun E-mallin farmarin. Sen jälkeen tullut suosio on mahdollistanut nykyisen GL:nkin.

”Marraskuusta 2006 lähtien olen oikeastaan ollut kiertueella koko ajan. Välissä olen vain pitänyt muutaman viikon lomia.”

Mikä boogie?

Tänä keväänä Elastinen piti keikkailusta seitsemän viikon tauon. Tuomarin työ Voice of Finland -laulukilpailussa on esitellyt Elastisen sille yleisölle, joka ei ollut välttämättä kuullut edes hänen ja Fintelligensin isoja hittejä Ovet paukkuu, Heruuks tai Mikä Boogie.

”Kyllähän mun markkina-arvo on tapissa siihen nähden, mitä se näiden 15 vuoden aikana on ollut. Palautteen määrä on uskomatonta. Jengi tulee juttelemaan joka paikassa, kaduilla ja huoltsikoilla. Ja melkein pelkästään positiivisesti.”

Cheek ja jatkuva nousu

Vaikka tv on antanut viimeisen sysäyksen Elastisen tähtitielle, nousu on ollut jatkuvaa jo pitkän aikaa. Hän itse näkee, että se on seurausta pitkäaikaisesta työstä – ja uskollisuudesta omalle näkemykselle.

Cheekin kanssa me keskustellaan kerran vuodessa. Olemme aina sitä mieltä, että ei kyllä paremmin voi mennä. Ja sitten aina – viuh”, Elastinen huitaisee ilmaan nousevan käyrän.

”Miten tää meni taas tähän, että hehkutellaan: tämä oli kyllä paras vuosi so far? Ehkä se johtuu siitä, että ei luovuta sitä omaa päätäntävaltaa pois. Ei luovuta sen oman visionsa suhteen.”

Toimitusjohtaja Laiho

Elastisella on omia visioita niin artistina, tuottajana kuin yrittäjänäkin. Hän on pyörittänyt omaa Rähinä Recordsia jo kymmenen vuotta. Yhtiö on julkaissut paitsi Elastisen ja Fintelligensin levyjä, myös muun muassa Cheekiä, Redramaa, Kapasiteettiyksikköä ja Asaa.

Rähinä Recordissa hän on toimitusjohtaja Kimmo Laiho, mutta esiintyjänä Elastinen.

Kun luet tätä juttua, hän istuu todennäköisesti Mersussaan matkalla keikalle jonnekin kesä-Suomessa.

”Oikeastihan siinä ei ole mitään glamouria, että painaa tuolla pitkin Suomea 60 000 kilometriä vuodessa. Mutta me ollaan rakennettu itsellemme sellainen Toiset on luotuja kulkemaan -mentaliteetti. Se on johtanut siihen, että kaikki ovat ihan fiiliksissä aina, kun lähdetään keikalle: Jes. Seitsemän tuntia autossa!”

”Parasta on istua terassilla”

Kun saa levytyssopimuksen tullessaan täysi-ikäiseksi, se johtaa poikkeukselliseen elämään: Elastinen ei ole koskaan käynyt Suomessa musiikkifestivaaleilla asiakkaana, vain esiintyjänä.

Kesäinen hauskanpito on silti hänelle tuttua – ja läheistä.

”Ihan parastahan on istua terassilla. Kesässä on parasta nautiskelu ja joutenolo, kun on hyvä fiilis – ja hyvä seura”, Elastinen sanoo.

Hän kertoo viihtyvänsä parhaiten ”pienissä fiilismestoissa”, on kyse sitten syömisestä tai juomisesta.

”Kauniilla säällä joku terassi, huonolla sitten joku tunnelmamesta.”

Lähde: Niki 02/13

(Visited 590 times, 1 visits today)
Jutun aihesanat: