Brändien omilla kierrätyslasipulloilla on vetovoimaa

14.03.2016 | Teksti:

Sinebrychoff investoi kierrätyslasipulloihin Keravalla – olut siirtyy tölkkeihin, mutta brändien omilla lasipulloilla on vetovoimaa. Sinebrychoffin olemassa oleva, uudelleentäytettävien lasipullojen täyttölinja on uudistettu lähes kokonaan. Sinebrychoffin täyttöosasto voi nyt täyttää kymmeniä tuhansia kierrätyslasipulloja tunnissa.

Kierrätyslasipullo mahdollistaa juomien viennin ulkomaille ja tuotemerkkien vahvistamisen kierrätettävässä pakkauksessa. Kierrätyslasipullot ovat nykyaikaisia ja kuluttajien maun mukaisia. Uudistus tukee suomalaista panimoteollisuuden työllisyyttä tämän päivän haastavassa tilanteessa. Aikaisemmin kierrätyslasipullot on kaikki tuotu ulkomailta, nyt Sinebrychoff voi täyttää ne itse. Kierrätyslasipullot mahdollistavat monet eri pakkausvaihtoehdot niin kuluttajille kuin jälleenmyyjillekin.

”Olutta juodaan hyvin monenlaisissa tilanteissa ja kierrätyslasipullo on uusin tulokas pakkausvalikoimaan. Erityisesti ravintolassa ja ruokapöydässä kierrätyslasipullo on suosittu ja tyylikäs valinta, oluelle ominainen pakkaus. Kierrätyslasipullo on myös brändille mahdollisuus erottua muista”, sanoo Johan Jakobsson, Sinebrychoffin oluiden markkinointipäällikkö.

Keväällä 2016 Sinebrychoff täyttää kierrätyslasipulloon mm. Karhua, Garagea, Somersbyä, Crowmooria, KOFFia ja KOFF APAa. Kierrätyslasipullot eivät korvaa brändien muita pakkauksia vaan täydentävät brändien tarpeita esimerkiksi ravintolamyynnissä. Esimerkiksi uusi KOFF APA löytyy myös kierrätyslasipullossa, erityisesti ravintolamyynnissä.

”Ravintolassa longneck-pullo nostaa laadukkaat kotimaiset oluet entistä hovikelpoisemmiksi. Lasipullo nopeuttaa tarjoilua ja mahdollistaa tyylikkään tarjoilun seurueelle vaikka jäillä täytetystä ämpäristä. Oluen nauttiminen tyylikkäästä pullosta on sanoma itsessään”, sanoo Sinebrychoffin On Trade –kanavajohtaja Jussi Salmi.

Myös päivittäistavarakaupan valikoimassa kierrätyslasipullo luo mahdollisuuksia.

”Kaupassa uusi lasipullo tarjoaa kuluttajalle tutun ja laadukkaan juoman brändin näköisessä, upeassa pakkauksessa. Juomien käyttötilanteita on monia, arjesta juhlaan, ja kierrätyslasipullohan sopii erityisesti vaikka juhlapöytään tai barbecue-kutsuille. Myös kierrätyslasipullojen  monipakkaus, vankka pahvilaatikko, on näyttävä ja houkutteleva”, sanoo Sinebrychoffin Off Trade -kanavajohtaja Jukka Leskinen.

010 SFF Kerava lasilinja 2-2016

Karhun noin vuoden vanha kierrätyslasipullo on herättänyt paljon kiinnostusta ja sitä viedäänkin Kiinan markkinoille. Keravalla täytetään myös vientiin menevät pullot. Kierrätyslasipullot ovatkin viennissä tärkeitä pakkauksia ja ne mahdollistavat suomalaisten tuotemerkkien viennin maailmalle.

”Lasipullo on oluelle ominainen pakkaus ja siitä olut on hyvä nauttia. Uskomme, että kierrätyslasipullojen myötä lasipullo kokee uuden nousun tölkin ohella, eikä lasipullo unohdu kokonaan. Säilyvyyden kannalta lasipullo on oluelle hyvä, erityisesti jos lasi on ruskea tai vihreä”, tuotantopäällikkö Mika Huttunen kertoo.

Suomessa ei lasipullovalmistajia ole.  Puolasta ja Virosta hankittavat kierrätyslasipullot ovat 50 % tai 57 % kierrätyslasista valmistettuja, väristä riippuen. Pullot tulevat valmistajalta puhtaina ja ne huuhdellaan vielä ennen täyttöä. Suurin osa Sinebrychoffin täyttämistä kierrätyslasipulloista on samoja kuin Carlsberg-konsernilla, joka onkin käynnistänyt pakkaustensa yhtenäistämisen. Tavoitteena on tuotemerkkien yhtenäinen ilme kaikkialla maailmassa tuotantolaitoksesta ja –linjoista riippumatta.

Uudelleentäytettävät lasipullot, eli ne tutut ruskeat ”wirkkalalaiset” olivat suuressa roolissa vielä 1992 kun Sinebrychoff aloitti panimotoimintansa Keravalla Hietalahdesta muuton jälkeen. Nyt tilanne on toinen, oluista lähes 80 % on tölkeissä ja uudelleentäytettävien pullojen suosio heikkenee. Uudelleentäytettävien pullojen osuus olutmyynnistä on enää alle 10 %.

”Muutos mahdollistaa myös sen, että voimme täyttää ja pakata juomia muille Carlsbergin markkinoille Suomen ulkopuolella. Tähän mennessä kansainvälinen juomatäyttö on ollut meillä satunnaisempaa. Nyt voimme myös brändätä pullon paremmin ja vapaammin. Pullo on materiaalina kierrätettävä ja siitä saa panttimaksun”, kertoo Sinebrychoffin tuotantojohtaja Bo Ranta (kuvassa ylhäällä).

Kuvat: Akifoto